Optymalizacja aplikacji mobilnych
Kategorie:

Jak ulepszyć doświadczenia użytkowników korzystających z aplikacji mobilnych?

Avatar
Opublikowane przez Klaudiusz Raczynski

Aplikacje mobilne ułatwiają Ci życie. Dzięki nim możesz szybko, z każdego miejsca na świecie zrobić zakupy, opłacić rachunki, posłuchać ulubionej muzyki lub sprawdzić trasę dojazdu do wybranych przez siebie lokalizacji. Takie funkcjonalne programy są dziełem projektantów, którzy metodą prób i błędów analizują użyteczność aplikacji mobilnej oraz jej dopasowanie do Twoich potrzeb. Na czym polega optymalizacja aplikacji pod kątem doświadczenia użytkownika i co to jest UX? Odpowiadamy.

Doświadczenie użytkownika aplikacji mobilnych – co to jest?

W branży IT i e-commerce już od lat funkcjonuje pojęcie UX. W języku angielskim User Experience oznacza doświadczenie użytkownika. UX obejmuje wszelkie pozytywne bądź negatywne odczucia i obserwacje, towarzyszące odbiorcy podczas korzystania z różnych funkcjonalności aplikacji mobilnych. Brzmi skomplikowanie? Nic bardziej mylnego!

Wyjaśnijmy mechanizm UX na prostym przykładzie – ściągasz aplikację zakupową na swój smartfon i nie jesteś w stanie jej obsłużyć, ponieważ poszczególne funkcje są ukryte albo niedostępne. Czujesz złość, frustrację, nie chcesz więcej tracić czasu i odinstalowujesz program. Na każdym etapie korzystania z funkcji aplikacji wyciągasz pewne wnioski. Odruchowo klikasz przyciski, ikony lub zdjęcia, oczekując, że po chwili uzyskasz więcej informacji albo sfinalizujesz transakcję. Analiza naturalnych odruchów oraz reakcji użytkowników jest niezbędna przy projektowaniu aplikacji mobilnych, podobnie jak zrozumienie potrzeb grupy docelowej.

Co wpływa na doświadczenia użytkownika aplikacji mobilnej?

Doświadczenia użytkowników mogą być pozytywne albo negatywne. Na sposób odbioru gotowego produktu, jakim jest aplikacja mobilna, wpływa wiele czynników, takich jak:

  • dostępność oprogramowania (czy możesz je ściągnąć z ogólnodostępnych sklepów z aplikacjami mobilnymi typu Google Play, App Store),
  • użyteczność aplikacji (czy program spełnia swoje funkcje? Czy odpowiada potrzebom użytkownika?),
  • intuicyjność obsługi (czy po uruchomieniu aplikacji można szybko znaleźć poszczególne funkcje? Ile czasu zajmuje wybór właściwych opcji?),
  • prostota formy i treści (jasne komunikaty, zwięzłe informacje, przejrzyste grafiki),
  • dostosowanie językowe (czy aplikacja jest napisana po polsku, czy ma inne wersje językowe?).

Im prostsza w obsłudze jest aplikacja, tym większe zaangażowanie użytkowników. To bardzo prosta zależność, chętniej korzystasz bowiem z różnych funkcjonalności aplikacji, jeśli możesz je znaleźć i obsłużyć bez pomocy osób trzecich.

UX a jakość treści aplikacji

Jakość treści jest czynnikiem, który sprawia, że niektóre aplikacje mobilne, jak InPost Mobile, Allegro czy Google Maps, osiągnęły szczyty popularności. Na zwiększenie widoczności aplikacji i pozytywne doświadczenia użytkowników wpływają odpowiednio dobrane frazy kluczowe oraz proste, precyzyjne komunikaty, ułatwiające obsługę programów. Zwróć uwagę na to, że najlepsze aplikacje mobilne to te, w których nie ma nadmiaru treści. Takie oprogramowanie ma panel obsługi uproszczony do niezbędnego minimum, obsługują go zarówno dorośli, jak i dzieci. Call to action, czyli przyciski wzywające do działania, zaprojektowane są zaś tak, by potencjalny odbiorca bez wahania zrozumiał intencję autora aplikacji.

Merytoryczne treści w aplikacjach mobilnych

Jeszcze kilka lat temu podczas projektowania aplikacji mobilnych marginalizowano rolę znajdującej się w nich treści. Odbiorcy otrzymywali niskiej jakości teksty o niewielkiej wartości merytorycznej. Z czasem specjaliści UX dostrzegli zależność pomiędzy jakością oferowanych treści a zainteresowaniem klienta i ilością konwersji. Zaczęto udoskonalać aplikacje w taki sposób, by bardzo precyzyjnie odpowiadały na pytania odbiorców. W najlepszych aplikacjach mobilnych treści są przygotowywane przez wyspecjalizowanych copywriterów, tworzących wysokiej jakości content, dopasowany do oczekiwań i potrzeb klienta. Merytoryczne i atrakcyjne treści przyciągają zaś wielu lojalnych, jakościowych użytkowników.

Jak grafika aplikacji mobilnych wpływa na doświadczenia odbiorców?

Jak przygotować grafiki przedstawiające aplikację, by zaangażować odbiorcę? Człowiek reaguje na kolory i kształty w określony sposób. Łatwiej jest mu zapamiętać obiekty o prostych kształtach, minimalnej ilości detali i odcieni. Im bardziej aplikacje i zawarte w nich przyciski są uproszczone wizualnie, tym większe szanse na to, że użytkownik bez trudu z nich skorzysta. Możliwość graficznego przedstawienia najbardziej atrakcyjnych funkcji sprawia, że odbiorcy szybko je znajdują i chętnie z nich korzystają. Czytelne grafiki są również zrozumiałe dla osób obcojęzycznych lub dzieci, które nie potrafią jeszcze czytać.

Responsywność w aplikacjach mobilnych

W odpowiedzi na potrzeby użytkowników i specyfikę urządzeń mobilnych dostawcy aplikacji muszą stale pracować nad responsywnością oprogramowania.

Responsywność – co to znaczy?

Czym jest responsywność? To dopasowanie grafik i elementów tekstowych do wielkości wyświetlacza smartfona lub tabletu. Im lepiej dostosowane i widoczne są na telefonie poszczególne przyciski, treści oraz funkcjonalności, tym większa satysfakcja odbiorców. Nie muszą oni bowiem powiększać ekranu aplikacji ani zastanawiać się, gdzie znajdują się różne informacje aplikacji. Przykładem aplikacji responsywnej jest InPost Mobile. To oprogramowanie, które świetnie działa zarówno na smartfonach, jak i tabletach, wszystkie jego funkcjonalności są widoczne bezpośrednio po otwarciu aplikacji.

Konsekwencje niedopasowanej aplikacji

Co się dzieje, gdy aplikacja nie jest responsywna? Niedostosowanie jej parametrów do specyfiki urządzeń mobilnych sprawia, że użytkownik musi wytężać wzrok, by dostrzec podstawowe funkcje. Gdy odbiorca przez kilka lub kilkanaście minut bezskutecznie próbuje odnaleźć w aplikacji różne funkcjonalności, zaczyna odczuwać irytację. Im więcej przeszkód technicznych napotka na swojej drodze, tym mniejsze szanse na to, że zachowa aplikację.

Jak zachęcić użytkowników do korzystania z funkcjonalności aplikacji mobilnych?

Wiemy już, że podczas tworzenia aplikacji w celu optymalizacji programu, projektant oprogramowania powinien popracować nad jakością treści, grafik i responsywnością. Kolejnym czynnikiem, który wpływa na zainteresowanie aplikacją, jest komunikacja dostawcy z potencjalnym odbiorcą i stosowanie języka korzyści. Klient pobierze oprogramowanie i będzie go używać wówczas, gdy dostrzeże jego liczne zalety! Kiedy język korzyści jest niezrozumiały, klienci odrzucają projekt i szukają rozwiązań u konkurencji.

Niebagatelną rolę w budowaniu świadomości użyteczności różnych programów odgrywa marketing aplikacji mobilnych. Jest to działanie ukierunkowane na doświadczenie użytkowników smartfonów. Polega ono między innymi na:

  • regularnej analizie potrzeb określonej grupy docelowej,
  • promowaniu aplikacji za pomocą różnych kanałów: social mediów, reklam displayowych itd.,
  • stosowaniu w aplikacjach przewodników i wskazówek, mówiących o poszczególnych funkcjach.

Jak zrobić aplikację mobilną, którą docenią odbiorcy?

Podczas tworzenia aplikacji jej twórcy zwykle zadają sobie pytanie: jak stworzyć oprogramowanie, które zyska grono stałych, lojalnych użytkowników? Aby projekt aplikacji mobilnej spotkał się z zainteresowaniem grupy docelowej, należy poddawać go optymalizacji i testom UX. Chodzi o to, by wielokrotnie i cierpliwie sprawdzać, które funkcjonalności podobają się odbiorcom, a które należy skorygować, ponieważ nie działają prawidłowo albo są zbyt skomplikowane.

Zasady projektowania aplikacji pod kątem UX

Poniżej kilka wskazówek, jak stworzyć aplikację dostosowaną do doświadczeń i potrzeb użytkowników:

  1. Pamiętaj, jakie jest przeznaczenie aplikacji i skupiaj się wyłącznie na tych funkcjonalnościach, które interesują Twoich potencjalnych odbiorców.
  2. Dobierz właściwe słowa kluczowe: to pozwoli użytkownikom szybko i sprawnie znaleźć aplikację w wyszukiwarce sklepu Google Play, App Store lub Huawei AppGallery.
  3. Stosuj minimalistyczne, proste grafiki.
  4. Ograniczaj do minimum formalności związane z logowaniem, wypełnianiem formularzy czy ankiet w aplikacjach.
  5. Pamiętaj o regularnej optymalizacji aplikacji pod kątem sugestii i uwag użytkowników.

Wymiana doświadczeń użytkowników aplikacji a UX design

Na rynku produktów mobilnych wygrywa obecnie ten, kto daje użytkownikom możliwość swobodnej wypowiedzi, komentowania i recenzowania produktów. W świecie, w którym liczy się wymiana informacji, warto pokazać zaangażowanie użytkowników aplikacji i docenić tych, którzy chętnie dzielą się swoim odczuciami. O popularności i wiarygodności oprogramowania decydują dziś bowiem w dużej mierze opinie klientów: im bardziej są one wartościowe, tym większa ich użyteczność z punktu widzenia dostawcy i potencjalnych odbiorców aplikacji.