Kiedy robisz zakupy w Internecie lub wysyłasz towar do klienta, zależy Ci na tym, by usługa kurierska była sprawna i trwała możliwie jak najkrócej. Obecnie w Polsce przeciętny termin doręczenia paczek wynosi 1-2 dni robocze, a każdy przewoźnik indywidualnie ustala realny czas transportu. Jaka jest różnica pomiędzy gwarantowanym a przewidywanym czasem doręczenia paczki? Wszystkiego dowiesz się w tekście – czytaj dalej!
Prawo pocztowe a czas dostawy przesyłek
Firmy kurierskie działają na podstawie Ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. Prawo pocztowe. Bazując na tej ustawie, przedsiębiorstwa z branży KEP ustalają własne regulaminy świadczenia usług, w tym: definicje oferowanych rodzajów dostaw i przewidywany termin doręczenia przesyłki. Jak wynika z przepisów polskiego prawa, jednym z podstawowych obowiązków operatorów jest organizowanie transportu przesyłek w sposób zapewniający ich doręczenie w gwarantowanym terminie. Niekiedy będzie to już następny dzień roboczy, a innego razu dostawa potrwa kilka dni roboczych. Gdzie firmy kurierskie powinny umieszczać informacje na temat gwarantowanych terminów doręczenia listów lub paczek? Szczegółowe warunki znajdziesz w regulaminie świadczenia usług pocztowych, dostępnym na stronach internetowych lub w aplikacjach, a także w umowach biznesowych.
Termin doręczenia paczki a konkurencyjność firm kurierskich
Przewidywany czas dostawy jest jednym z najważniejszych czynników, które decydują o konkurencyjności firm kurierskich. Im krócej bowiem klienci muszą czekać na doręczenie przesyłki, tym bardziej wzrasta ich zaufanie do przewoźnika. W branży KEP wygrywają dziś wyłącznie podmioty, dysponujące zaawansowanym zapleczem logistycznym i personalnym.
Chodzi bowiem o to, by zapewnić klientom możliwie najszybszą obsługę i rzetelną informację na temat lokalizacji przesyłki. Większość firm kurierskich jest w stanie przekazać paczkę od nadawcy do odbiorcy w ciągu 48 godzin (a niekiedy jest to tylko dzień roboczy). Pamiętaj jednak o tym, że 2 doby na doręczenie przesyłki to zwykle termin przewidywany, lecz nie gwarantowany. Na czym polega różnica? Sprawdźmy!
Gwarantowany czas doręczenia paczki: co to znaczy?
W regulaminie usług przewoźników (na przykład InPostu), znajdziesz wiele informacji na temat warunków i terminów doręczenia przesyłki. Wiele osób myli pojęcie gwarantowanego oraz przewidywanego czasu wysyłki. Na internetowych aukcjach sprzedawcy często kuszą Cię atrakcyjnym terminem dostawy 1-2 dni robocze, ale czy zamawiając towar lub usługę sprawdzasz dokładnie, za ile dni faktycznie je otrzymasz? Nie zawsze jest tak kolorowo, wiele zależy też od sprzedawcy i kiedy uszykuję przesyłkę dla kuriera.
Jeśli zależy Ci na możliwie najszybszym odbiorze przesyłki, zwróć uwagę na gwarantowany czas doręczenia paczki (InPost lub innej). Jest to deklaracja przewoźnika, wskazująca, kiedy jest on w stanie dostarczyć przesyłkę. Jeśli, na przykład, firma kurierska podaje Ci informację, że gwarantowany termin doręczenia przesyłki wynosi 24 godziny lub ustala, że Twoja paczka dotrze do odbiorcy do godziny 10.00 następnego dnia roboczego, masz prawo żądać zwrotu pieniędzy, jeżeli kurier nie pojawi się w wyznaczonym czasie.
Termin gwarantowany dostawy – ile dni się przewiduje?
Gwarantowany termin dostawy przesyłki to zobowiązanie, któremu firma kurierska powinna sprostać, ponieważ za to właśnie płacisz dodatkowe pieniądze. Jest to szczególnie istotne, gdy komuś się śpieszy. Ile dni roboczych obejmuje gwarancja? Czy są to 2 dni robocze, a może tylko jeden dzień roboczy? Niestety nie! Zwróć uwagę na to, że w przypadku zwykłych przesyłek operatorzy w regulaminie podają termin 3-14 dni gwarantowanego terminu doręczenia. Wyjątkiem są produkty w postaci przesyłek ekspresowych (prywatnych i biznesowych), które kurierzy muszą przekazać odbiorcy jeszcze w tym samym lub w kolejnym dniu roboczym, do określonej godziny.
Czas doręczenia: paczka z InPost
Obecnie firmy kurierskie, takie jak InPost, oferują partnerom biznesowym gwarantowane terminy doręczenia przesyłek krajowych w dni robocze, na przykład do pełnej godziny (10.00, 12.00, 17.00). Jedną z najważniejszych usług, jakie branża KEP wprowadziła z myślą o biznesie, jest tak zwane doręczenie na godzinę, czyli opcja, w ramach której firma realizuje doręczenie w przedziale czasowym do 30 minut przed wyznaczoną godziną.
Przewidywany termin nadawania przesyłek – jak to rozumieć?
Jak rozumieć zapis – planowany lub przewidywany termin przesyłki? Otóż trzeba pamiętać, że nie jest to termin gwarantowany! Kiedy sprzedający umieszcza w opisie warunków dostawy informację, że przewidywany termin wynosi 2 dni robocze, oznacza to, że statystycznie większość paczek danego operatora dociera do punktów odbioru w ciągu 48 godzin. Jeśli więc czekasz na przesyłkę kolejny dzień roboczy, a przewidywany termin dostawy minął, nie masz podstaw do reklamacji usługi kurierskiej. Paczka powinna dojść do Ciebie w terminie gwarantowanym (najczęściej przewoźnik wysyła osobną informację o Twoich przesyłkach), a jeśli tak się nie stanie, dopiero wówczas po tym czasie możesz ubiegać się o odszkodowanie.
Ile czasu ma kurier na dostarczenie paczki?
W e-sklepach, na portalach aukcyjnych i ogłoszeniowych często widzisz informację: dostawa w 2 dni lub wysyłka w 2 dni robocze. Pamiętaj o tym, że są to jedynie przybliżone terminy realizacji zamówienia i nie mają związku z gwarantowanym terminem dostawy. Jeśli więc chcesz sprawdzić, jak szybko kurier dowiezie Twoją przesyłkę do Paczkomatu lub pod drzwi Twojego domu, zapoznaj się ze szczegółowym regulaminem usługi kurierskiej. Możesz też skontaktować się bezpośrednio z przewoźnikiem albo personelem sklepu internetowego, w którym dokonujesz zakupu, by ustalić, jak szybko otrzymasz swoją paczkę.
W Polsce jeszcze kilka lat temu kurierzy dowozili przesyłki w terminie 3-5 dni i było to standardem. Często zdarzały się też sytuacje, że czas podróży paczki wydłużał się nawet do 7-9 dni roboczych! W 2022 roku na odbiór paczki nikt już nie musi czekać tak długo. Po złożeniu zamówienia w sklepie internetowym lub umieszczeniu paczek w Paczkomacie możesz liczyć na to, że w ciągu 1-2 dni roboczych kurier wykona doręczenie.
Paczka w doręczeniu – co to znaczy?
Kiedy czekasz na pilną przesyłkę, na bieżąco monitorujesz, gdzie aktualnie się ona znajduje. W aplikacji na smartfonie widzisz różne powiadomienia i etapy podróży swojej paczki. Kiedy przesyłka jest już blisko, dostajesz informację: paczka w doręczeniu. Jak to rozumieć? Taki komunikat oznacza, że możesz spodziewać się w danym dniu kuriera, dostawy do Paczkomatu bądź innego, wybranego przez Ciebie punktu odbioru.
Gwarantowany termin odbioru a reklamacja przesyłki
Kiedy możesz zareklamować usługę kurierską w związku z nieotrzymaniem paczki w terminie? Zanim zgłosisz swoje uwagi i zażądasz odszkodowania, dokładnie sprawdź, jaki jest gwarantowany termin doręczenia przesyłki. To właśnie ten termin to podstawowy punkt odniesienia w rozmowach z przewoźnikiem. Jeżeli firma gwarantuje dostarczyć paczkę w ciągu 48 godzin (2 dni robocze) i mówi o tym również cennik oraz regulamin, a Ty trzeciego dnia nadal jej nie masz, możesz złożyć wniosek o zwrot kosztów i pokrycie ewentualnych strat, związanych z niedostarczeniem.
Czas wysyłki a termin doręczenia paczek
Mijają kolejne dni robocze, a Ty nadal nie otrzymujesz przesyłki od nadawcy? Upewnij się, czy Twoje zamówienie w ogóle dotarło do rąk kuriera. W wielu przypadkach przewidywany termin doręczenia nie pokrywa się z możliwością przygotowania paczki u nadawcy. Kluczowe znaczenie w procesie logistycznym ma czas wysyłki, czyli łączny czas potrzebny po to, by ściągnąć towar z magazynu, zapakować go i zaadresować do odbiorcy.
W niektórych branżach, takich jak: produkcja mebli lub odzieży na zamówienie, czas realizacji zamówienia i czas wysyłki są kilkukrotnie dłuższe niż sam termin doręczenia przesyłek. Problemy logistyczne bardzo często mają też małe sklepy, które zamawiają towary na bieżąco i dysponują ograniczonym personelem. Jeżeli zatem planujesz szybko kupić coś w sieci, zapoznaj się z warunkami wysyłki i terminem dostawy, który ustala nadawca. Dowiedz się, czy czas wysyłki wynosi 2, czy może 3 dni robocze, dzięki czemu unikniesz nieporozumień, a także niepotrzebnych nerwów podczas dyskusji ze sprzedającym.