Kiedy prowadzisz własny sklep internetowy, chcesz zbudować silną markę. Zależy Ci na tym, by klienci wysoko oceniali jakość Twoich towarów i profesjonalizm obsługi. Już na samym początku swojej działalności zadbaj o kwestię organizacji dostaw przesyłek. Jak nawiązać współpracę z firmą kurierską i na co zwrócić uwagę przy wyborze biznesowego partnera? Oto kilka przydatnych wskazówek. Zaczynamy!
Przesyłki kurierskie dla małych firm: czy to się opłaca?
W branży e-commerce podstawą sukcesu jest logistyka. Nikt bowiem jeszcze nigdy nie dorobił się fortuny, samodzielnie biegając na pocztę z pojedynczymi przesyłkami. Każda firma, działająca w sieci i ukierunkowana na rozwój, powinna więc zatroszczyć się o to, by realizacja zamówień i ich wysyłka z magazynu trwały możliwie jak najkrócej. Jak to zrobić? Sposób jest bardzo prosty: porównaj oferty operatorów i firm kurierskich, a następnie wybierz model współpracy dopasowany do Twoich potrzeb oraz skali biznesu.
Czy korzystanie z przesyłek kurierskich opłaca się małej firmie, takiej jak Twoja? Zdecydowanie tak, jeśli dokonasz przemyślanego wyboru i indywidualnie ustalisz warunki umowy! Przeanalizuj swoje potrzeby i oceń, która spośród dziesiątek ofert odpowiada Ci najbardziej. W opcji masz zarówno same usługi kurierskie, jak i usługi outsourcingowe (fulfillment).
Jaką firmę kurierską wybrać?
W Internecie i u lokalnych operatorów znajdziesz różne oferty współpracy z firmą kurierską. Kiedy jednak przeglądasz rozbudowane katalogi i cenniki przewoźników, masz mieszane uczucia i zastanawiasz się, jakie kryteria wyboru poddać analizie. Każdy szanujący się gracz branży e-commerce wie, że w dzisiejszych czasach cena usług firm kurierskich nie jest najważniejsza – liczy się zaś terminowość i bezpieczeństwo przesyłek.
Na co zwracać uwagę, gdy wybierasz firmę kurierską?
Na co jeszcze trzeba zwrócić uwagę, wybierając firmy kurierskie? Poniżej znajdziesz krótką check-listę:
- Dowiedz się, jaki zasięg działania ma wybrana firma, czy działa na rynku polskim, czy obsługuje rynki międzynarodowe (to ważne, jeśli sprzedajesz towary za granicę).
- Sprawdź, jaką politykę zwrotów oferuje przewoźnik i jakie są ewentualne, dodatkowe koszty związane ze zwrotami.
- Czy istnieje możliwość odbioru przesyłek w weekendy?
- W jaki sposób i jak często firma może odbierać Twoje przesyłki?
- Czy masz możliwość monitorowania przesyłki?
Twoja firma działa od niedawna i chcesz skierować wszystkie swoje siły, by prężnie rozwinąć biznes? Zwróć uwagę na firmy kurierskie, które dają Ci innowacyjne rozwiązania, dzięki którym oszczędzasz czas i pieniądze. Mowa między innymi o takich usługach jak: e-etykiety czy zbiorcze fakturowanie.
Rynek usług kurierskich w Polsce – oto kilka faktów
Obecnie konkurencja pomiędzy firmami kurierskimi jest duża, masz więc do wyboru wiele ciekawych ofert wysyłki Twoich paczek. Systematycznie rośnie też zainteresowanie zakupami w sieci, ponieważ jest to opcja tania i bardzo wygodna – przesyłkę można zamówić z dostawą do domu.
Jak wynika z Raportu o stanie rynku pocztowego w 2020 roku, przygotowanego na zlecenie Urzędu Komunikacji Elektronicznej, przesyłki kurierskie stanowiły w 2020 roku aż 33,9% całego wolumenu usług pocztowych na rynku, to znaczy 58,8% jego wartości! Ilość przesyłek wzrasta z każdym rokiem. Jest to związane zarówno ze wzrostem sprzedaży online, jak i zmieniającymi się trendami zakupowymi. Wymagający konsumenci lubią mieć duży wybór, niskie ceny i atrakcyjne formy dostawy zamówionych towarów.
Jak rozpocząć współpracę z firmą kurierską?
W jaki sposób możesz skontaktować się z wybraną przez Ciebie firmą kurierską i nawiązać stałą współpracę? To bardzo proste! Zainteresowała Cię oferta i chcesz ustalić szczegółowe warunki i stawki obsługi? Wejdź na stronę internetową firmy lub ściągnij jej aplikację na swój telefon, a następnie porozmawiaj z przedstawicielem przewoźnika telefonicznie bądź na czasie. Przedstaw swoje oczekiwania i potrzeby.
Po dokonaniu ich analizy firma kurierska przygotuje różne warianty obsługi, na przykład:
- współpracę próbną z korzystnym terminem rozwiązania umowy (możesz więc przetestować firmę kurierską bez konieczności zawierania długotrwałych umów),
- współpracę na zasadzie abonamentu 12/24 miesiące.
Kurier dla małych firm – opcje dostawy paczek
Obecnie masz do wyboru wiele interesujących opcji wysyłki paczki kurierem. Firmy kurierskie, takie jak InPost, zapewniają Ci rozwiązania szyte na miarę, na przykład:
- przesyłki standardowe (do 50 kg, z dostawą w ciągu 24 godzin),
- przesyłki lokalne z dostawą w dniu nadania,
- przesyłki krajowe z opcją doręczenia do określonej godziny.
Jako odbiorca przesyłki możesz też skorzystać z bezpłatnej opcji ekspresowego przekierowania paczki do wybranego Paczkomatu, miejscowego Punktu Obsługi Paczek, sortowni albo pod inny, wskazany adres.
Monitorowanie przesyłek
Dzięki współpracy z wyspecjalizowaną firmą kurierską Ty i Twoi kontrahenci macie możliwość stałego monitorowania statusu przesyłek. Nie musisz więc stale odbierać od klientów telefonów i wyjaśniać, czy paczka wyjechała już z Twojego magazynu. Przesyłki możecie śledzić na bieżąco w aplikacji na telefonie albo na komputerze biurowym, według uznania. W momencie doręczenia przesyłki otrzymujesz od kuriera wiadomość, dzięki czemu wiesz, że paczkę doręczono do klienta.
Dokumenty przewozowe i bezpieczny dowóz zamówionych towarów
Jeszcze kilkanaście lat temu w Polsce właściciele małych sklepów internetowych często korzystali z usług lokalnych firm transportowych lub rynkowego monopolisty. Niestety tani kurier nie zawsze był najlepszym wyborem, ponieważ klienci zbyt długo oczekiwali na odbiór paczki lub, co gorsza, wcale jej nie otrzymywali i bezpowrotnie ginął po niej ślad. W nowoczesnym e-handlu nie ma już miejsca na podobne praktyki, a każdą przesyłkę można łatwo zlokalizować na każdym etapie podróży.
Twój mały e-biznes nie ma racji bytu, jeśli nie współpracujesz z firmą kurierską, która zadba o to, by podczas transportu należycie udokumentować i ubezpieczyć Twój towar. Miej na uwadze fakt, że na końcu łańcucha dostaw zawsze znajduje się odbiorca – klient – bezlitosny recenzent jakości Twoich przesyłek. Ubezpieczenie i rękojmia firmy kurierskiej są niezbędne w sytuacjach kryzysowych, na przykład wówczas, gdy naruszona paczka podlega zwrotom z winy przewoźnika. Jeżeli pośredniczysz w wymianie wartościowych produktów lub poufnych dokumentów, firma kurierska może zapewnić Ci dodatkowo specjalne mechanizmy szyfrowania i zabezpieczania dokumentów.
Transport palety i przesyłek niestandardowych
Poważnym wyzwaniem dla właścicieli małych biznesów jest logistyka i transport dużych przesyłek. Są to towary ponadnormatywne, o nietypowej szerokości, długości lub wadze. Nie wiesz, jak tanio i szybko wysłać do nadawcy wielkogabarytowe zamówienie? Wypełnij formularz na stronie swojej firmy kurierskiej lub operatora, zadzwoń albo wybierz opcję przesyłki za pomocą aplikacji. W ekspresowym tempie uzyskasz pomoc i wycenę, a kurier sprawnie odbierze towar bezpośrednio z Twojego magazynu. Nie musisz mieć wózków transportowych, ręcznych palet ani auta z windą – tego typu zaplecze organizuje bowiem przewoźnik.
Automatyzacja sprzedaży i integracja sklepu z systemem wysyłkowym
Innowacyjna firma kurierska jest w stanie dać Ci znacznie więcej, niż dostawy na czas. Możesz skorzystać z jej gotowych rozwiązań i zintegrować swój sklep z systemem wysyłkowym. To usługa, dzięki której zyskujesz:
- pełną kontrolę nad procesem realizacji zamówień (i statusem tych przesyłek, które są aktualnie na gwarancji lub w serwisie),
- możliwość szybkiego generowania etykiet i zestawień wysyłek,
- wgląd w rozliczenia (widzisz, czy płatność za paczkę została uregulowana),
- zaufanie docelowego odbiorcy, któremu ułatwiasz dokonanie zakupów w Twoim e-sklepie (kupujący widzi wszystkie dane, dotyczące kosztów i dostępnych punktów odbioru).
Automatyzacja e-sklepu i połączenie go z systemem wysyłkowym to przykład inteligentnego działania, ukierunkowanego na potrzeby klientów. Każdy właściciel małej firmy, działającej w branży e-handlu powinien zaś wiedzieć, że należy wyjść naprzeciw klientom i maksymalnie ułatwić im proces zakupowy. Nie możesz też pozwolić sobie na to, by każdą paczkę wysyłać osobiście – nie tędy droga! Nie trać czasu na żmudne wypisywanie etykiet i wyjazdy do Paczkomatów. W automatycznym systemie sprzedażowym wysyłkę przekażesz kurierowi bez wychodzenia z magazynu.
Opcja kompleksowych usług kurierskich dla małej firmy? Czemu nie!
Twój sklep bardzo szybko się rozwija, a przez to Ty nie nadążasz z realizacją zamówień? Może czas pomyśleć o wsparciu w formie outsourcingu? Współczesne usługi kurierskie to także fulfillment, czyli magazyn zewnętrzny z opcją wysyłki Twojego towaru bezpośrednio do domu klienta. W ramach fulfillmentu firma przewozowa zapewnia Ci powierzchnię magazynową, zaplecze techniczne, personel i zautomatyzowane narzędzia do obsługi zleceń. Twoim zadaniem jest sprzedaż, a całą resztą zajmuje się kurier i magazynierzy zewnętrzni. Dzięki takiemu rozwiązaniu Twoi docelowi odbiorcy nie muszą długo czekać na paczki, a Ty szybciej maksymalizujesz zyski ze sprzedaży. Sprawdź sam!