Lubisz robić zakupy w sieci? Chcesz wiedzieć, kiedy kurier dotrze do najbliższego Paczkomatu z Twoim zamówieniem? Zlokalizowanie paczki obecnie jest bardzo proste – wystarczy jedynie dostęp do aplikacji mobilnej lub strony internetowej firmy kurierskiej. Z naszego artykułu dowiesz się, jak można szybko, w kilku krokach precyzyjnie zlokalizować przesyłki paczkomatowe lub wyszukać pobliski Paczkomat.
Paczkomaty InPost 24/7 i opcja monitorowania przesyłek
W ostatnich latach branża KEP (przesyłek kurierskich, ekspresowych i paczkowych) bardzo się rozwinęła. I nie chodzi wyłącznie o przyspieszenie tempa obsługi, lecz także o innowacyjne rozwiązania cyfrowe, umożliwiające śledzenie paczek i dynamiczną komunikację z firmą kurierską. Jako klient indywidualny możesz samodzielnie, szybko i bezpłatnie zweryfikować status swojej przesyłki oraz zaplanować jej odbiór o dowolnej porze, w dzień lub w nocy, 7 dni w tygodniu. Nie wiesz, gdzie jest Twoja paczka i jak ją namierzyć? Sprawdź, jaki masz numer paczki i zlokalizuj ją w kilku prostych krokach.
Przesyłki paczkomatowe trafiają do Paczkomatów, czyli maszyn, składających się z systemu automatycznych skrytek o zróżnicowanej wielkości. Każda przesyłka ma indywidualny, 24-znakowy numer, na podstawie którego możesz ją namierzyć. Gdy kurier umieści Twoją paczkę w skrytce, otrzymujesz stosowne powiadomienie za pośrednictwem aplikacji lub wiadomości SMS.
Sprawdzanie statusu przesyłki InPost
Kiedy w trakcie finalizowania zakupów w sieci wybierasz opcje paczek paczkomatowych, zyskujesz wgląd w cały proces logistyczny. Mając numer paczki, możesz skontrolować, czy jest już w drodze do Twojego domu lub firmy, czy jeszcze nie wyjechała z magazynu sprzedawcy. Droga przesyłki przebiega standardowo w kilku etapach – w usłudze InPost wyglądają one następująco:
- Przesyłka w trakcie przygotowania (jest to pierwszy etap podróży paczki, ma ona już nadany numer, została nadana w Paczkomacie, Punkcie Obsługi Paczek lub za pośrednictwem kuriera).
- Przesyłka w drodze i przyjęta w sortowni.
- Paczka przyjęta w lokalnym oddziale.
- Paczka wydana do doręczenia (kurier jest już w drodze do docelowego punktu odbioru).
- Zamówienie gotowe do odbioru (kiedy otrzymujesz tę informacje, oznacza to, że paczka oczekuje już na Ciebie w Paczkomacie i masz 48 godzin na jej odbiór).
Paczkomaty – gdzie jest paczka?
Pierwszy raz korzystasz z opcji Paczkomatów InPost i zastanawiasz się, jak zlokalizować swoją paczkę? Śledzenie przesyłek nie wymaga żadnej zaawansowanej wiedzy technicznej ani płatnych narzędzi. Zatem, w jaki sposób sprawdzić, gdzie aktualnie znajduje się Twoje zamówienie i kiedy dotrze do Paczkomatu? Możesz wybrać jedną z dwóch metod!
Strona internetowa InPost
Wpisz numer przesyłki na stronie internetowej InPost, w zakładce: śledzenie paczek. Kliknij przycisk Sprawdź i dowiedz się, na którym etapie dostawy jest obecnie Twoja paczka. W tej opcji możesz monitorować jednocześnie aż 5 paczek paczkomatowych.
Aplikacja InPost
Pobierz bezpłatną aplikację InPost Mobile na swój telefon i kliknij zakładkę: Odbieram, by podejrzeć wszystkie zamówienia i aktualne przesyłki (aplikację pobierzesz za pośrednictwem Google Play, App Store lub Huawei App Gallery, w zależności od specyfiki Twojego urządzenia). Jeśli masz numer przesyłki, możesz też skontaktować się z konsultantem na infolinii InPost albo skorzystać z chatbota InPost na stronie firmy, za pomocą Messengera, WhatsAppa czy Asystenta Google i szybko sprawdzić, gdzie jest kurier.
Na czym polega śledzenie przesyłek InPost w aplikacji na smartfonie?
Aplikacja InPost Mobile jest bardzo przydatna, jeśli chcesz ekspresowo sprawdzić status przesyłki. Jak to zrobić? Kiedy dostajesz powiadomienie, że Twoja paczka ma już nadany numer, na bieżąco widzisz każdą zmianę lokalizacji. Po wejściu w wybraną przesyłkę, w aplikacji możesz śledzić jej historię, godzinę nadania oraz przyjęcia w lokalnej sortowni. Oczywiście ilość etapów podróży przesyłki zależy w dużej mierze od odległości siedziby nadawcy – im dalej się on znajduje, tym bardziej złożony jest proces logistyczny.
Gdy poprzez aplikację na smartfonie otrzymujesz informację, że paczka dotarła do Paczkomatu, oznacza to, że podróż dobiegła końca i masz 2 doby na odbiór swojego zamówienia. Jeżeli nie jesteś w stanie odebrać przesyłki w terminie lub musisz wyjechać z miasta, bez problemu przekierujesz paczkę do innego Paczkomatu i od nowa śledzisz zamówienie w aplikacji mobilnej.
Co to jest chatbot MAT?
InPost proponuje różne, alternatywne sposoby monitorowania paczek. Jednym z nich jest opcja – chatbot MAT. To funkcja, umożliwiająca namierzanie paczki przez klientów indywidualnych za pośrednictwem czatu w kanałach takich jak: strona internetowa InPost, aplikacja InPost Mobile, Messenger, WhatsApp czy Asystent Google. Kiedy aplikacja na Twoim smartfonie nie działa w wyniku technicznej usterki, a Ty masz na e-mailu numer przesyłki, możesz napisać do konsultantów InPost, dostępnych na chacie. Po kliknięciu opcji: wyślij wiadomość, otrzymasz krótką, przejrzystą instrukcję oraz 4 opcje do wyboru:
- sprawdzanie statusu paczki,
- telefon do kuriera,
- namierzanie Paczkomatu,
- namierzanie PaczkoPunktu.
Szybkie śledzenie paczek w chatbocie jest bardzo proste. Wystarczy bowiem podać na chacie numer telefonu lub paczki, a system automatycznie ją wyszuka i udostępni informację o aktualnym statusie. Dzięki temu rozwiązaniu oszczędzasz czas i zyskujesz dostęp do informacji, których potrzebujesz.
Jak namierzyć Paczkomat?
Na etapie składania zamówienia w sklepie internetowym możesz zwykle wybrać opcję dostawa do Paczkomatu. Zatem, jak odnaleźć odpowiedni Paczkomat? Skorzystaj z wyszukiwarki, dostępnej na stronie InPostu i wpisz kod pocztowy docelowej miejscowości. Narzędzie wyselekcjonuje Ci zarówno same Paczkomaty, jak i PaczkoPunkty. Nie znasz kodu pocztowego? Żaden problem! Dzięki funkcji: użyj mojej lokalizacji, w kilka sekund otrzymasz listę najbliższych punktów odbioru. Co ważne, każdy Paczkomat ma indywidualne oznaczenie, adres i wskazówkę dojazdu (na przykład: Paczkomat XYZ znajduje się przy markecie Y).
Gdzie jest kurier? Przesyłkę namierzysz telefonicznie!
Jesteś poza zasięgiem sieci i chcesz namierzyć swoją paczkę? A może zakupy zrobił Ci wnuczek lub wnuczka ze swojego komputera i potrzebujesz pilnie informacji, kiedy kurier dostarczy przesyłkę do Paczkomatu? Nie musisz mieć smartfona ani dostępu do Internetu, by w kilka minut ustalić, gdzie aktualnie znajduje się Twoje zamówienie. Nieocenioną pomoc w namierzaniu przesyłek stanowią konsultanci, dostępni telefonicznie cały tydzień lub VoiceBot.
Jak przygotować się do rozmowy z pomocą techniczną firmy kurierskiej? Jedyne, co musisz mieć, to numer Twojej przesyłki. Pracownik infolinii lub automat ma wgląd w system usług kurierskich i ekspresowo znajdzie paczkę po podaniu jej numeru. Podczas rozmowy dowiesz się, kiedy przesyłka dotrze na miejsce i w jaki sposób można ją odebrać.
Problemy z namierzaniem przesyłek a bezpieczeństwo odbiorcy paczki
Często osoby, które nie wiedzą, jak namierzyć lub wysłać przesyłkę, stają się łatwym łupem cyberprzestępców, ale nie tylko oni. W ostatnich latach hakerzy i oszuści internetowi coraz częściej podszywają się pod firmy kurierskie, by przechwycić Twoje dane osobiste i opustoszyć konto. Zachowaj więc szczególną czujność w następujących sytuacjach:
- otrzymujesz w wiadomości SMS błędny numer przesyłki (z podejrzanymi linkami, wezwaniem do zapłaty lub dopłaty),
- w wiadomości SMS widzisz prośbę o pobranie nowej lub zaktualizowanej aplikacji w celu otwarcia skrytki Paczkomatu,
- dostajesz e-mail od anonimowego lub nieznajomego nadawcy z e-etykietą w załączniku i prośbą o potwierdzenie danych,
- dzwoni „kurier” i prosi o podanie danych osobowych, numeru PESEL.
Złodzieje i cyberprzestępcy wymyślają coraz nowsze metody manipulacji. Na każdym etapie podróży paczek możesz więc trafić na niepokojące, niezamówione i niespodziewane wiadomości w formie SMS czy e-mail. Jeśli nie chcesz stracić oszczędności swojego życia lub paść ofiarą szantażu, ignoruj je i kontaktuj się bezpośrednio z firmą kurierską, gdy masz problem z przesyłką. Nigdy nie ufaj podejrzanym stronom!