E-commerce zwrot
Kategorie:

Jaki jest termin otrzymania pieniędzy za zwrot zamówienia internetowego?

Avatar
Opublikowane przez Klaudiusz Raczynski

Skorzystałeś z usług sklepu internetowego, ale nie jesteś zadowolony z otrzymanego produktu? Nie ma się czym martwić! Pamiętaj, że bez problemu możesz zwrócić go sprzedawcy i otrzymać zwrot wydanych przez Ciebie pieniędzy. Sprawdź, jak długo możesz czekać na przelew i co powinieneś zrobić, aby odzyskać poniesione koszty!

Ile masz czasu na odesłanie towaru?

Zanim zaczniesz ubiegać się o zwrócenie pieniędzy za produkt, musisz zrobić jedną podstawową rzecz. O czym mowa? Oczywiście o odesłaniu zamówienia do sklepu. Co niezwykle istotne nie musisz podawać przyczyny swojej rezygnacji z zakupu. Chociaż jeśli jest konkretny powód, można to napisać, wtedy kupujący wie, co było nie tak z zamówieniem.

Jeśli chodzi o zwrot, to sprzedawca ma obowiązek przyjąć towar, nawet jeśli nie odeślesz go w oryginalnym opakowaniu. Bardzo ważne jest, aby nie przeoczyć terminu zwrotu. Zgodnie z obowiązującymi przepisami klient powinien przesłać oświadczenie o rezygnacji z zakupu w terminie 14 dni od otrzymania zamówienia. Po jego złożeniu ma kolejne dwa tygodnie, aby zwrócić towar (niekiedy jest on darmowy, wiele zależy od wybranego sklepu i danej oferty). Jeśli spóźni się z przesłaniem oświadczenia lub produktu, musi liczyć się z przykrymi konsekwencjami – w tym przypadku sprzedawca nie ma obowiązku przyjmowania nieuzasadnionych zwrotów, a klient nie otrzymuje zwrotu pieniędzy.

Jak długo czeka się na zwrot płatności?

Po odstąpieniu od umowy i odebraniu towaru od klienta sprzedawca powinien niezwłocznie zwrócić koszty. Zazwyczaj konsumenci nie czekają długo na odzyskanie pieniędzy, ponieważ właścicielom sklepów internetowych zależy na jak najlepszej opinii w sieci. Warto jednak sobie zdawać sprawę, jak to wygląda w świetle prawa. Sprzedawca po otrzymaniu oświadczenia odstąpienia od umowy musi zwrócić konsumentowi koszty w przeciągu maksymalnie 14 dni. Zatem możesz odzyskać pieniądze wcześniej, a niekiedy będzie trzeba poczekać dwa tygodnie.

Jak otrzymać pieniądze za zwrot zamówienia w sklepie internetowym?

Chcesz otrzymać zwrot kosztów zamówionego produktu? W pierwszej kolejności musisz wysłać oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Ten dokument będzie dla sprzedawcy podstawą, aby anulować transakcję. Bardzo często taki dokument znajduje się w Twoim zamówieniu, razem z paragonem. Trzeba go wypisać i następnie podpisać odstąpienie od umowy i wysłać. Pamiętaj, że przedsiębiorca ma prawo zaczekać na odesłany przez Ciebie towar. Może wstrzymać się ze zwrotem poniesionych przez Ciebie kosztów aż do momentu odebrania produktu lub przesłania dowodu na jego odesłanie. Zazwyczaj sprzedawcy czekają na towar, a zwrot środków szybko zasila konto konsumenta – przed upływem 14 dni.

Zwrot towaru za pobraniem – jak to zrobić?

Oczywiście zakupy internetowe można robić również za pobraniem. Wtedy klienci zastanawiają się, czy w takim sam sposób muszą zwrócić towar. A niektórzy po prostu chcą przymusić sprzedawcę do szybszego zwrotu. Przepisy oraz specjaliści nie określają jednoznacznie, jak wyglądają zasady w tej kwestii. Wielu sprzedawców nie przyjmuje więc przesyłki za pobraniem. I ma takie prawo. Dokonanie zwrotu towaru za pobraniem jest możliwe tylko wtedy, gdy sprzedający wyraził na to zgodę. Jak zatem odesłać taki towar? Osoba, która zakupiła towar za pobraniem, oczywiście może odesłać przedmiot zgodnie z przepisami w terminie 14 dni od zakupu. Musi przy tym również złożyć oświadczenie odstąpienia od umowy. A później musi tylko oczekiwać na zwrot pieniędzy od sprzedawcy na konto. Wszelkie informacje na ten temat powinny być zawarte w regulaminie sklepu.

Kiedy klient musi sam pokryć koszty zwrotu towaru zakupionego online?

Zastanawiasz się, kto płaci za zwrot towaru zakupionego w sklepie internetowym? Sprzedawca najczęściej ponosi koszty samego towaru oraz jego dostawy do klienta. Z kolei opłaty związane z odesłaniem produktu do sklepu internetowego powinien uiścić klient. Jakie koszty w praktyce ponosi konsument? Aby zwrócić towar sprzedawcy, musi opłacić usługę nadania przesyłki oraz kupić odpowiednie pudełko lub inne opakowanie dostosowane do paczki. Może również umówić się z właścicielem sklepu, że towar odda osobiście. W tym przypadku dodatkowo ponosi ewentualne koszty dojazdu.

Kiedy sprzedawca musi zapłacić za zwrot towaru?

W niektórych przypadkach to przedsiębiorca ponosi koszty za zwrot towaru zamówionego przez klienta online. Taka sytuacja ma miejsce, gdy sprzedawca sam zgadza się na pokrycie płatności. Informacje na ten temat muszą być zawarte w regulaminie sklepu – wówczas konsument może skorzystać z darmowego zwrotu towaru. Jest to dość częsta praktyka i wielu kupujących dzięki temu częściej decyduje się na zakupy. Gdyż wiedzą, że nie będą płacili za przesyłkę dwa razy. Jest jeszcze druga sytuacja, kiedy przedsiębiorca jest zobowiązany do pokrycia kosztów wysyłki. Będzie to miało miejsce wtedy, gdy nie umieścił na stronie informacji na temat obowiązku uiszczenia konkretnych płatności przez klienta w przypadku zwrotu towaru.

Anulowanie zamówienia a zwrot pieniędzy za zakupy przez Internet

Anulowałeś zamówienie, za które już wcześniej zapłaciłeś? W tym przypadku najlepiej jak najszybciej skontaktować się ze sprzedawcą, aby nie wysyłał Ci towaru. Jako konsument masz prawo zrezygnować z zakupu w dowolnym momencie. Zazwyczaj w takich sytuacjach właściciel sklepu porozumiewa się z klientem i szybko zwraca pieniądze. Ma prawo jednak domagać się złożenia oświadczenia o odstąpieniu od umowy i z chwilą jego otrzymania przysługuje mu standardowy termin do 14 dni na zwrócenie kosztów.

Zwrot kupionego przez Internet towaru – problemy sprzedawców

Zdarza się, że klient rezygnuje z produktu kupionego w sklepie internetowym i pamiętając o swoich prawach konsumenta, domaga się szybkiego zwrotu pieniędzy. Co jednak należy zrobić, jeśli w przeciągu 14 dni konsument nie odesłał towaru? Właściciel sklepu nie musi zwracać pieniędzy do momentu otrzymania produktu. W niektórych przypadkach może ubiegać się o odszkodowanie.

Przykładowo, taka sytuacja ma miejsce, gdy konsument przekroczył regulaminowy termin zwrotu, przez co produkt przeterminował się lub w inny sposób stracił swoją aktualną wartość. W praktyce, sprzedawcy najczęściej po prostu anulują otrzymane oświadczenie odstąpienia od umowy, jeśli w przeciągu 14 dni od jego otrzymania nie nastąpił zwrot towaru. Możemy zatem mówić nie tylko o prawach konsumenta, ale również prawach przedsiębiorcy. I jedni i drudzy muszą ich przestrzegać.

Czy przedsiębiorca musi zwrócić pieniądze, jeśli konsument zwrócił towar po terminie?

Co zrobić, gdy klient nie wywiązał się z umowy i odesłał produkt po wyznaczonym terminie? W tej sytuacji sprzedawcę wciąż obowiązuje 14-dniowy termin na zwrócenie konsumentowi pieniędzy. Może jednak ubiegać się o odszkodowanie. Jeśli późniejszy zwrot towaru obniżył jego wartość, ma prawo otrzymać od konsumenta zadośćuczynienie. Należną kwotę może otrzymać na przykład dzięki pisemnemu wezwaniu klienta do uiszczenia zapłaty w wyznaczonym terminie. Innym sposobem jest złożenie oświadczenia o potrąceniu odpowiedniej kwoty od ceny produktu. W praktyce, w takich przypadkach sprzedawcy najczęściej po prostu wypłacają sumę pod odjęciu kwoty odszkodowania od kwoty zakupu.

Zanim zwrócisz produkt, przeczytaj regulamin sklepu

Sklepy oferujące zakupy przez Internet są zobowiązane do umieszczenia na swojej stronie aktualnego regulaminu, tak by klient bez problemu go znalazł. Wówczas konsument musi się z nim dokładnie zapoznać. W treści muszą znaleźć się informacje na temat zwrotu towaru zakupionego w sklepie oraz terminu oczekiwania na zwrot pieniędzy. Dzięki temu unikniesz przykrych niespodzianek i będziesz wiedział, czy w danym sklepie obowiązują dodatkowe promocje dla konsumenta, na przykład możliwość darmowego odesłania produktu.

Podsumowanie

Poznaj najważniejsze prawa, które przysługują konsumentowi dotyczące zwrotu towaru zakupionego przez Internet. Jeśli produkt nie spełnił Twoich oczekiwań, pamiętaj, że możesz go odesłać i odzyskać pieniądze. Sprzedawca ma obowiązek poinformować Cię o szczegółowych warunkach zwrotu.