Ekologia w logistyce
Kategorie:

Co dobrego dla środowiska może zrobić firma kurierska?

Avatar
Opublikowane przez Klaudiusz Raczynski

Każdego roku na świecie coraz bardziej nasilają się problemy związane z zanieczyszczeniem środowiska. Zużywamy zbyt wiele surowców odnawialnych i nieodnawialnych. Niszczymy naszą planetę, zatruwając powietrze, glebę i wodę, co może doprowadzić do globalnej katastrofy ekologicznej. KEP i e-commerce są jednymi z głównych branż, które przyczyniły się do wzrostu ilości śmieci i spalin. Od momentu powstania w obu branżach znacząco zmieniło się podejście do kwestii ochrony środowiska. Zaczęto poszukiwać alternatywnych, ekologicznych rozwiązań dla biznesu. O jakich rozwiązaniach mowa? Sprawdźmy już teraz!

Wpływ logistyki na ekologię

Kiedy robisz zakupy online, wiesz, że zamówiony towar musi przebyć drogę z magazynu sklepu do lokalnej sortowni. Codziennie na świecie miliony paczek, palet i listów są przewożone pojazdami spalinowymi, statkami i samolotami. Do produkcji papierowych opakowań firmy zużywają zaś tony drewna! Jak wynika z danych, dostępnych na stronie Worldometers, w pierwszym półroczu 2022 na świecie:

  • wycięto ponad 1.800.000 hektarów lasów,
  • do atmosfery ziemskiej przedostało się blisko 13.000.000.000 ton dwutlenku węgla.

Wpływ logistyki na stan środowiska naturalnego jest więc bardzo duży! Każda, nawet najmniejsza zmiana w sposobie zarządzania transportem oraz e-sprzedażą i ukierunkowanie ich na eko innowacje, ma kluczowe znaczenie dla przyszłości następnych pokoleń. Im mniej generujemy spalin i oszczędzamy zasoby naturalne, tym lepiej chronimy środowisko, a jednocześnie dbamy o samych siebie.

Zakupy online a ekologia

Odkąd Internet stał się ogólnodostępny, zakupy online zaczęły opanowywać światowy handel i wypierać tradycyjne sklepy stacjonarne. Obecnie zamawiasz, co tylko chcesz i kiedy chcesz, z dostawą do domu lub do Paczkomatu. Istnieje też wiele kreatywnych rozwiązań, dzięki którym nowoczesną e-sprzedaż i związane z nią usługi kurierskie można określić jako eko działania. Chodzi między innymi o takie rzeczy, jak:

  • ekologiczne opakowania przesyłek,
  • zbiorczy transport zamówionych produktów,
  • zbiorcze punkty odbioru, dostawy do Paczkomatu,
  • zastosowanie w logistyce rowerów lub pojazdów, zasilanych energią elektryczną,
  • kampanie promujące eko produkty i świadome zakupy w sieci,
  • używanie tych samych kartonów do wysłania paczki.

W ostatniej dekadzie specjaliści e-commerce pracują nad tym, by uświadomić szerokiemu gronu konsumentów, że za stan środowiska odpowiadamy wszyscy. Wybierając nowoczesne, eko-technologie i produkty, każdy klient i właściciel e-sklepu lub firmy kurierskiej mają swój wkład w ochronę Ziemi.

Ekologia w logistyce

Przedsiębiorcy działający w branży kurierskiej, ściśle związanej z e-commerce, już od kilku lat testują nowe pomysły, jak organizować ekologiczne dostawy. Zainteresowaniem wizjonerów z firm KEP cieszą się też nowinki oraz patenty, mające na celu ochronę środowiska naturalnego przed zanieczyszczeniami.

Podstawowym założeniem eko-firm z branży KEP jest organizowanie dostaw w sposób możliwie najmniej szkodliwy dla środowiska. Co to oznacza? Oto kilka popularnych strategii stosowanych przez właścicieli firm kurierskich i dystrybucyjnych:

  • do obsługi zleceń wykorzystywane są oprogramowania i systemy, dzięki którym można sprawnie łączyć kursy (i sortować przesyłki tak, by jak najwięcej paczek przewieźć jednym kursem),
  • flota pojazdów składa się głównie z ekonomicznych aut, które zużywają niewielkie ilości paliwa,
  • do magazynowania i pakowania przesyłek dla klientów służą energooszczędne budynki oraz urządzenia,
  • dostarczanie wielu paczek do jednego Paczkomatu, tak aby podczas jednej podróży zrealizować jak największą ilość dostaw.

Coraz więcej firm stawia też na ekologiczne opakowania i wypełniacze. To właśnie od rodzaju i jakości materiałów wykorzystywanych w branży logistycznej zależy w dużej mierze to, czy wkrótce nie zatoniemy w lawinie odpadów i stracimy życiodajne zasoby drzew.

Ekologiczne pakowanie paczek

Firma kurierska, która zajmuje się outsourcingiem usług logistycznych, może zrobić naprawdę dużo dla dobra naszej planety. Działania proekologiczne zaczynają się od małych kroków i polegają między innymi na wyborze biodegradowalnych opakowań i wypełniaczy. Są to materiały pochodzące z odzysku lub półprodukty powstałe jako efekt uboczny obróbki drewna.

Zamiast folii, stretchu i różnego rodzaju tworzyw sztucznych, rozkładających się w glebie przez tysiące lat, w branży KEP coraz częściej wykorzystywane są:

  • papier makulaturowy,
  • eko folie z recyklingu,
  • wióry i wełna drzewna.

W logistyce ekologiczne opakowanie oznacza również technikę pakowania. Chodzi bowiem o to, aby możliwie jak najlepiej dopasować opakowanie do gabarytów produktów. Jeśli karton jest zbyt duży, firma musi dołożyć więcej wypełniaczy. Nieprawidłowo i nieekonomicznie przygotowane paczki zajmują wiele miejsca w samochodach dostawczych.

Proekologiczne działania – jak to wygląda w praktyce?

Aby uniknąć kosztownych strat miejsca w ładowniach pojazdów i konieczności organizowania dodatkowych kursów kurierów, firmy logistyczne podejmują różne, proekologiczne działania:

  • starannie planują każdy transport w taki sposób, by możliwie najbardziej efektywnie wykorzystać miejsce w samochodzie dostawczym,
  • zabezpieczają odpowiednie ilości kartonów w magazynach (to usprawnia proces pakowania przesyłek, eliminuje problem nieekonomicznego pakowania towarów w zbyt duże pudełka i zużycia nadmiernej ilości wypełniaczy),
  • namawiają klientów do wielokrotnego użytkowania otrzymanych kartonów.

Co wspólnego z ekologią mają Paczkomaty InPost?

Jeszcze kilkanaście lat temu w Polsce standardem było odbieranie zamówionych paczek na poczcie albo bezpośrednie dostawy do domów. To z kolei powodowało wzrost natężenia ruchu i coraz większą emisję spalin i CO2. Alternatywą dla dostaw pod drzwi i konieczności dojazdów do odległych placówek pocztowych stał się Paczkomat InPost. To automatyczna maszyna ze skrytkami, dostępna w ponad 11 000 miejsc w kraju (liczba Paczkomatów InPost sukcesywnie zwiększa się z każdym tygodniem). Dlaczego Paczkomaty są eko?

  • nie generują spalin i nie zanieczyszczają środowiska,
  • aby z nich skorzystać, nie potrzebujesz plastikowych kart,
  • mają różnej wielkości skrytki, dzięki czemu kurier może zbiorczo wkładać paczki, zamówione przez klientów.

Ekologiczne opcje Paczkomatu InPost

Paczkomat pozwala chronić środowisko na kilka sposobów. Dzięki niemu kurierzy nie muszą dojeżdżać bezpośrednio do domów klientów. To oznacza, że zużywają mniej paliwa i generują mniejsze ilości spalin. Maszyny zlokalizowane są w miejscach ogólnodostępnych, przy centrach handlowych, urzędach lub marketach spożywczych, więc nie musisz jechać specjalnie na drugi koniec miasta, by odebrać swoje przesyłki. Wszystkie ważne sprawy załatwiasz więc w jednym miejscu, oszczędzając zarówno paliwo, jak i swój czas.

Kurierskie samochody elektryczne a walka ze smogiem

Firmy kurierskie mają realny wpływ na to, by ograniczyć ślad węglowy, czyli emisję gazów cieplarnianych, takich jak CO2 czy metan. Obecnie coraz więcej przedsiębiorców, świadczących usługi kurierskie, rozważa zakup pojazdów elektrycznych jako zamienników klasycznych samochodów spalinowych. Wielu spośród nich stanowią podmioty działające w większych miastach, Warszawie czy Krakowie, gdzie problem smogu narasta z każdym rokiem. Ekologiczne pojazdy kurierskie stanowią obecnie jeden z najskuteczniejszych sposobów na ograniczenie ilości toksycznych spalin w miastach i poza nimi.

Elektryczne rowery i hulajnogi

W zatłoczonych miastach kurierzy często mają problem, by sprawnie dotrzeć do Paczkomatu lub klientów. Wielogodzinne stanie w korkach, straty paliwa i pogarszająca się jakość powietrza skłaniają właścicieli firm do refleksji, co można zmienić, by zaoszczędzić oraz poprawić jakość usług. W niejednej wielkomiejskiej firmie świetnym rozwiązaniem stały się elektryczne rowery i hulajnogi. Dzięki nim kurierzy szybko się przemieszczają, unikając korków i nie zanieczyszczając atmosfery. Klienci firm logistycznych również są zadowoleni, ponieważ terminowo otrzymują swoje paczki.

E-dokumenty w branży KEP: oszczędność papieru i energii

Co jeszcze może zrobić firma kurierska, by chronić zasoby naturalne? W czasach, gdy znaczna część transakcji dokonuje się w Internecie, można łatwo ograniczyć zużycie drewna i wody. Jednym z kluczowych osiągnięć e-commerce w ostatnich latach stały się e-dokumenty, które powstały jako alternatywa dla dokumentów papierowych. Zamiast drukować tradycyjne etykiety, faktury, maile i formularze zamówień, klienci przekazują dane drogą elektroniczną.

Coraz więcej użytkowników aplikacji kurierskich preferuje dostawę bez zbędnych formalności i konieczności drukowania jakichkolwiek dokumentów. Tym właśnie wyróżnia się InPost proponując wysłanie przesyłki bez dodatkowej etykiety. To sprawia, że:

  • zmniejsza się zapotrzebowanie na drewno (drzewa produkują tlen i hamują erozję gleb, więc im mniej ich wycinamy, tym lepsza jest jakość powietrza, a zasoby wód gruntowych pozostają na stałym poziomie),
  • maleje zapotrzebowanie na energię potrzebną w procesie produkcji papieru,
  • powstaje mniej odpadów papierowych.

Inne działania pro-eko w firmach kurierskich

Jak widzisz, branża KEP jest otwarta na innowacje i wciąż poszukuje pomysłów, jak można pozytywnie wpłynąć na stale pogarszający się stan środowiska naturalnego. Elektryczne pojazdy niskoemisyjne lub zeroemisyjne, Paczkomaty InPost, kartony z recyklingu czy e-dokumenty to tylko niektóre z dostępnych eko rozwiązań. W dłuższej perspektywie firmy kurierskie z pewnością będą wprowadzać nowe materiały opakowaniowe z recyklingu. Rozwinie się też strategia edukacji klientów, związana z ochroną zasobów Ziemi.