Anulowanie zakupu
Kategorie:

Kiedy jest ostatni moment na rezygnację z zakupu przez Internet?

Avatar
Opublikowane przez Klaudiusz Raczynski

Kupiłeś towar przez Internet i nie jesteś z niego zadowolony? Chcesz go zwrócić albo wymienić? Musisz zatem przestrzegać określonych terminów. Pamiętaj także, aby nie odsyłać go na ostatnią chwilę! Dowiedz się razem z nami więcej o prawach konsumenta i sprawdź, jak długo możesz zwlekać ze złożeniem odstąpienia od umowy.

Prawo do informacji

Jednym z podstawowych praw potencjalnego konsumenta jest – prawo do informacji. Każdy właściciel sklepu internetowego musi umieścić na swojej stronie regulamin, który uwzględnia szczegółowe zasady zakupów, w tym te dotyczące rezygnacji z zakupu, reklamacji czy innych. Przede wszystkim sprzedawca musi poinformować konsumenta, że ma prawo odstąpić od umowy zawartej na odległość w czasie 14 dni. W tym czasie może nastąpić odesłanie towaru bez podania przyczyny.

Konsekwencje niepoinformowania o możliwości zwrotu towaru zakupionego drogą online

Należy pamiętać o tym, że klient musi zostać poinformowany przez sprzedawcę o podstawowych prawach konsumenta. Jednak nie zawsze tak się dzieje. Zatem, co się stanie, jeśli właściciel sklepu zapomni o tym obowiązku? Jeśli na stronie nie będzie informacji o możliwości odstąpienia od umowy w przeciągu ustawowych 14 dni, termin ten ulegnie przedłużeniu aż do 12 miesięcy. W efekcie na skutek niedopatrzenia konsumentowi będzie przysługiwać prawo odstąpienia od zakupu w przeciągu roku. Sprzedawca w każdej chwili może naprawić swój błąd. Jeżeli w przeciągu 12 miesięcy zawiadomi klienta o możliwości zwrotu towaru zgodnie z ustawowym terminem, wówczas od daty poinformowania go o tym rozwiązaniu zaczyna obowiązywać standardowy, 14-dniowy termin.

Pozostałe konsekwencje

Warto też wspomnieć o innych konsekwencjach związanych z niepoinformowaniem klienta o prawie odstąpienia od umowy. W tym przypadku sprzedawca jest zobowiązany przyjąć zwrot towaru zakupionego, nawet jeśli na skutek używania go przez konsumenta, stracił na wartości. Przez swoje niedopatrzenie właściciel sklepu internetowego nie będzie mógł domagać się od klienta zadośćuczynienia, także gdy odesłany produkt okaże się uszkodzony.

Odstąpienie od umowy – ile czasu na zwrot towaru?

Zastanawiasz się, w jaki sposób należy liczyć termin odstąpienia od umowy? W świetle obowiązujących przepisów liczymy go według dni kalendarzowych. Co za tym idzie, nie jest istotne, czy w czasie ustawowych 14 dni wypadały dni wolne od pracy lub święta. Od tej zasady obowiązuje jeden wyjątek. Jeżeli ostatni dzień terminu odstąpienia od umowy zawartej między klientem a sklepem wypada w sobotę, w niedzielę lub w inny dzień wolny od pracy, wówczas konsument może skorzystać ze swoich praw w kolejnym dniu roboczym.

Odstąpienie od zakupu przez Internet – zachowanie terminu

Klient sklepu internetowego musi pilnować, aby odstąpienie od umowy nastąpiło najpóźniej w ostatnim dniu 14-dniowego okresu. Należy przy tym podkreślić, że podstawą jest wysłanie stosownego oświadczenia przed upłynięciem terminu. Może ono zostać wysłane nawet w ostatnim dniu, przy czym liczy się data wysłania, a nie data otrzymania dokumentu przez sprzedawcę.

Czy można odstąpić od umowy przed otrzymaniem produktu?

W świetle obowiązujących przepisów rezygnacja z zakupu przez Internet może nastąpić jeszcze przed otrzymaniem zamówionego produktu. Dzięki temu rozwiązaniu możliwe jest szybsze otrzymanie zwrotu płatności za towar. Zatem, jak to wygląda w praktyce? Klient powinien skontaktować się ze sprzedawcą i poinformować go o odstąpieniu od umowy. Wtedy sprzedający nie wysyła zamówienia. Natomiast, jeśli produkt został już wysłany, po prostu nie odbiera go od dostawcy.

Termin odstąpienia od umowy obejmującej wiele towarów

Czasami zdarza się, że klient z jednego sklepu zamawia kilka produktów, które docierają do niego w różnych terminach. Jak w tym przypadku wyglądają prawa konsumenta? W takiej sytuacji termin na odstąpienie od umowy zakupu przez Internet jest liczony od dnia fizycznego otrzymania ostatniego z zamawianych produktów.

Odesłanie towaru przed upływem terminu

Klient sklepu internetowego ma ustawowe 14 dni na odstąpienie od umowy, przy czym są one liczone nie od dnia zawarcia umowy, a od chwili otrzymania produktu. Jak jednak wygląda sytuacja z odesłaniem zamówienia? Zwrot towaru musi nastąpić nie później niż na 14 dzień od dnia wysłania oświadczenia o odstąpieniu od umowy. Warto przy tym podkreślić, że klient powinien zadbać o odpowiednie zabezpieczenie odsyłanego produktu. Najlepiej, aby w miarę możliwości zapakował towar tak samo, jak zrobił to sprzedawca. Dzięki temu uniknie ponoszenia kosztów, jeśli na skutek nieprawidłowego zabezpieczenia produktu nastąpiło jego uszkodzenie.

Krótki termin przydatności – czy można odstąpić od umowy?

Sklepy internetowe oferują bardzo zróżnicowany asortyment, w tym również towary, które mają krótki termin przydatności. Są to przede wszystkim produkty spożywcze, na przykład pieczywo i nabiał. W tym przypadku sprzedawca jest zobowiązany do poinformowania klienta o krótkim terminie przydatności do spożycia oraz braku możliwości zwrotu towaru. To jedna z kilku wyjątkowych sytuacji, w których konsument nie ma prawa odstąpić od umowy i żądać zwrotu płatności, nawet jeśli niezwłocznie prześle oświadczenie i zakupiony produkt. Ta zasada dotyczy także innych towarów z krótkim terminem ważności, na przykład leków i kosmetyków. Zazwyczaj są to produkty dostępne w promocyjnej cenie. Decydujący się na ich zakup klient musi być świadomy, że obniżka jest spowodowana krótkim terminem przydatności i nie ma możliwości zwrotu towaru zakupionego.

Obowiązek zapłaty – co musisz wiedzieć?

Potencjalny klient sklepu internetowego powinien dobrze orientować się nie tylko w prawach konsumenta, ale także w jego obowiązkach. Na wielu platformach sprzedażowych widnieje informacja o zamówieniu z obowiązkiem zapłaty. Co mówią na ten temat przepisy? W świetle prawa konsument sklepu internetowego może zrezygnować z zakupu bez podania przyczyny, na co ma aż 14 dni od otrzymania zakupu. Jeśli klient zmienił zdanie tuż po zaakceptowaniu regulaminu sklepu i zatwierdzeniu produktu w wirtualnym koszyku, nie czekają go żadne konsekwencje. Sprzedawca nie wyśle towaru, dopóki nie otrzyma przelewu.

Wyjątek stanowi sytuacja, w której klient zatwierdził wysłanie produktu za pobraniem. W tym przypadku sprzedawca ma prawo przystąpić do realizacji zamówienia, a konsument jest zobowiązany do wysłania oświadczenia o odstąpieniu od umowy w terminie zgodnym z aktualnymi przepisami.

Obowiązek zapłaty z perspektywy sprzedawcy

Wielu klientów po prostu nie płaci za towar, nie informując o rezygnacji z zamówienia. W takiej sytuacji sprzedawca nie może po prostu anulować zakupu. Jeśli nie otrzyma zapłaty, zgodnie z obowiązującym prawem, musi wyznaczyć dodatkowy termin na uiszczenie płatności. Zazwyczaj jednak sprzedawcy umieszczają stosowną informację w regulaminie, zabezpieczając się przed niezdecydowanymi klientami. Wystarczy umieścić w nim zapis, że nieopłacone zamówienie zostaje automatycznie anulowane, na przykład w przeciągu siedmiu dni.

Zwrot towaru – podsumowanie

Każdy klient sklepu internetowego powinien wiedzieć, kiedy i na jakich warunkach może odstąpić od umowy zawartej ze sprzedawcą. Warto poznać podstawowe prawa konsumenta, aby w przypadku problemów ze zwrotem towaru podjąć odpowiednie czynności.