E-commerce
Kategorie:

Dlaczego warto informować klientów o stanie przesyłki?

Avatar
Opublikowane przez Klaudiusz Raczynski

Rynek kurierski jest obecnie ogromny: w ciągu roku wysyłane są miliardy przesyłek. Co roku popyt na zakupy w e-commerce się zwiększa. Ktoś to musi rozwieźć. Coraz większa konkurencja na rynku przesyłkowym spowodowała, że firmy transportowe prześcigają się w nowych udogodnieniach dla klientów. Jednym z tych udogodnień jest możliwość śledzenia zamówionego towaru.

Czym jest śledzenie przesyłki?

Przez śledzenie przesyłki rozumiemy możliwość sprawdzenia, na jakim etapie transportu znajduje się w danym momencie paczka. Monitorowanie statusu przesyłek może opierać się na śledzeniu numeru listu przewozowego, po wpisaniu którego w odpowiednim miejscu w aplikacji lub na stronie operatora zobaczymy status przesyłki. Możliwy jest też monitoring wykorzystujący numer zlecenia. Systemy innych firm kurierskich pozwalają sprawdzić bieżącą lokalizację paczki na podstawie numeru listu przewozowego. W aplikacji firmowej możliwe jest też automatyczne przypisywanie paczek do konta.

Dlaczego warto informować klientów o statusie paczki?

Niektórzy klienci nie zastanawiają się nad tym, jaki jest status ich zamówienia dopóki nie otrzymają przesyłki. Bardzo dużo osób chce jednak dokładnie wiedzieć, gdzie aktualnie znajduje się ich paczka. Wiele badań pokazuje, że bardzo duża część klientów ocenia możliwość śledzenie paczki jako ważną kwestię wpływającą na poziom satysfakcji klienta z zakupów w e-commerce. Prawie dziewięćdziesiąt procent (89%) klientów twierdzi, że gdy nadawca daje możliwość śledzenia przesyłki, to wpływa to pozytywnie na ocenę jego oferty. Z kolei nadawca, biorąc pod uwagę to, iż przesyłki nie mają tylko wartości  pieniężnej, ale także sentymentalną, chce mieć pełną kontrolę nad przebiegiem podróży paczki. Jest to element kontroli prawidłowego oraz terminowego dostarczenia przesyłek kurierskich. Umożliwia to budowanie zaufania klienta i pewności, iż pieniądze, którymi opłacono zamówienie, nie zostały zmarnowane. Podawanie informacji dotyczących statusu jest kluczowe aby firmy zyskiwały zaufanie klientów.

Dlaczego warto korzystać z możliwości śledzenia paczki?

Nadawca dzięki monitorowaniu może sprawdzić czy przesyłki zostały odebrane. Z drugiej strony zamawiający skontroluje status swojego zamówienia. Jeśli w statusie dostawy jest pokazane, iż paczka jest w „doręczeniu”, to możemy się spodziewać telefonu od pracownika firmy kurierskiej, który będzie chciał dowiedzieć się, czy jesteśmy dyspozycyjni i czy będziemy obecni, żeby odebrać paczkę. Należy pamiętać jednak, że to kurier podejmuje decyzję w sprawie nawiązania kontaktu, nie ma on obowiązku dzwonić ani pisać do odbiorcy. Często nasze nadania mają termin dostawy, który nam nie odpowiada. Wtedy bardzo często w aplikacji kurierskiej można znaleźć adres alternatywnego punktu odbioru oraz czas, przez jaki placówka będzie przetrzymywała paczkę. Dzięki opcji śledzenia zmian statusu paczki, możemy lepiej zaplanować całą „operację” odbioru paczek. Poinformowany o zmianie statusu odbiorca może zaplanować sobie dzień wolny aby być dostępnym w miejscu zamieszkania. Powiadomienia z aplikacji często mogą nam przypomnieć o zbliżającej się dostawie towarów, które zamówiliśmy. Kuriera nie obowiązuje żaden przepis, który zobowiązywałby go do przypominania nam o zbliżającej się dostawie, lepiej samemu monitorować te informacje. Nadawcy również mogą powiadamiać odbiorcę na temat przybliżonego czasu dostawy, gdyby klient nie zdecydował się na śledzenie paczki.

Rodzaje statusów przesyłek:

  1. Zarejestrowano dane paczki: Jest to pierwsza informacja, jaką uzyskujemy. Świadczy o tym, że dane dotyczące naszego zamówienia zostały zarejestrowane w systemie przez nadawcę, jak również, że przesyłka jest opłacona, a etykieta przewozowa pobrana i gotowa do wydrukowania. Został nadany numer przesyłki, która jest gotowa do nadania. Podczas tego etapu wysyłki pakunek nie znajduje się jeszcze w rękach kuriera, dopiero później przesyłka zostanie przekazana do doręczenia.
  2. Przesyłka została odebrana przez kuriera: Paczka została odebrana z rąk nadawcy i została powierzona kurierowi. Co się jeszcze dzieje na tym etapie? Pracownicy operatora przekazują paczkę do najbliższej placówki. Dopiero od tego momentu możemy twierdzić, iż została nadana.
  3. Paczka przyjęta w oddziale: Informacje dotyczące dostarczenia paczki do oddziału firmy.
  4. Wydanie paczki do doręczenia: Kurierowi została wydana przesyłka, adres oraz inne dane potrzebne do sfinalizowania usług. Jeżeli zauważysz ten status dostawy, to prawdopodobnie kurier przyjedzie pod twój adres jeszcze tego samego dnia.
  5. Przesyłka dostarczona: rzadko potrzebne są takie informacje, ale takie statusy pojawiają się po dostarczeniu paczki do klienta.
  6. Zwrot towaru: Status oznaczający zwrot przesyłek pojawia się w kilku przypadkach. Najczęściej przez to, że przesyłka nie została odebrana przez właściciela w wyznaczonym okresie czasu, po dwóch próbach dostawy produktów przez kuriera. Trzeba mieć to na uwadze, zwłaszcza jeśli wiemy, że może nas nie być w domu.

Namierzanie paczki

Status paczki aktualizowany jest poprzez zeskanowanie kodu paczki na danym etapie podróży. Wtedy zmieniają się statusy w systemie i można sprawdzić je w witrynie www przewoźnika czy w aplikacji na telefonie. Jeżeli nie wiemy jak sprawdzić paczkę, można napisać do pomocy technicznej firmy kurierskiej lub przeczytać FAQ na stronie internetowej. Numer listu przewozowego – co to jest? Numer listu przewozowego to numer nadany w momencie zarejestrowania przesyłek w systemie. Dopiero po zeskanowaniu nadanego towaru w magazynie aktywuje się numer listu przewozowego.

Jak nadać przesyłkę, by mieć pewność, że dotrze?

Najprostszym sposobem na dostarczenie paczki do odbiorcy jest są usługi kurierskie. Żeby pakunek dotarł szybko, bezproblemowo, bezpiecznie, naszym obowiązkiem jest przestrzeganie kilku bardzo ważnych zasad, tak żeby wszystko poszło zgodnie z planem. Na samym początku należy znaleźć operatora z nieposzlakowaną opinią. Obecnie na naszym rodzimym rynku funkcjonuje wiele zagranicznych gigantów przesyłkowych oraz wiele lokalnych polskich firm. Lepiej nie ryzykować z wyborem nieznanej nam firmy pośredniczącej w wymianie dóbr, ponieważ nie każdy z kurierów podchodzi tak samo rzetelnie do swoich zadań i dostawa może zostać uszkodzona lub opóźniona. Najlepiej nadać towar w przedsiębiorstwie przewozowym, które jest wiodące na rynku albo, z którym mamy wcześniejsze pozytywne doświadczenia. Aby dowiedzieć się jaka to firma można poczytać recenzje oraz opinie klientów. Istnieje wiele internetowych usług podających oceny różnych podmiotów wykonujących dostawy. Zaletą korzystania z usług większych podmiotów jest również to, że oferują one możliwość monitorowania swoich usług, co pozwala na kontrolowanie w czasie rzeczywistym, na jakim etapie znajduje się nasza paczka. Takie narzędzia są bardzo pomocne, szczególnie w sytuacji, gdy nasze zamówienie się spóźnia. Nowoczesna opcja monitorowania pakunku umożliwi nam szybsze i bardziej skoordynowane poszukiwania zguby. Należy się upewnić, że to co wysyłamy jest należycie zapakowane oraz, że będzie podróżowało w bezpiecznych warunkach. Opakowanie powinno zawierać oznakowanie dotyczące sposobu obchodzenia się z paczką oraz dane osobowe odbiorcy, aby w razie problemów łatwiej było ustalić gdzie należy wysłać pakunek. Reszta zależy już od podmiotu wykonującego zlecenie, dlatego tak ważne jest znalezienie zaufanego operatora.