Kurier
Kategorie:

Co znajduje się w zakresie usług kurierskich w Polsce?

Avatar
Opublikowane przez Klaudiusz Raczynski

Rynek usług kurierskich w Polsce przeżywa obecnie prawdziwy boom. Z czego to wynika? Niewątpliwie jedną z głównych przyczyn rozwoju branży KEP w kraju nad Wisłą była pandemia Covid-19 i przymusowa kwarantanna wielu Polaków. Niebagatelną rolę w procesie rozwoju firm kurierskich odegrało również upowszechnienie Internetu i smartfonów z aplikacjami zakupowymi. Na uwagę zasługuje fakt, że usługi logistyczne nie ograniczają się już wyłącznie do dostawy przesyłki od nadawcy do odbiorcy. Co oferują firmy kurierskie w Polsce?

Czym jest usługa kurierska?

Co właściwie oznacza pojęcie: usługa kurierska? Polskie prawo nie podaje definicji, dlatego polskie firmy kurierskie w regulaminach usług przedstawiają indywidualne interpretacje. W ramach usługi kurierskiej firma odbiera przesyłkę od nadawcy (może to być zarówno osoba prywatna, jak i przedsiębiorca), a następnie dostarcza ją pod wskazany adres, w terminie wcześniej ustalonym. Zadaniem kuriera jest szybkie i bezpieczne doręczenie paczek do docelowego odbiorcy.

Nowoczesne usługi kurierskie wykraczają dziś daleko poza standardowe procedury i utarte schematy postępowania. Są to innowacyjne rozwiązania, ukierunkowane na potrzeby konsumentów, wielokrotnie testowane i ulepszane po to, by zapewnić tanie, szybkie i wygodne dostawy towarów.

Usługi kurierskie w Polsce

Klienci branży KEP w Polsce mają do wyboru wiele atrakcyjnych produktów oraz usług, dzięki którym mogą precyzyjnie planować koszty i terminy wysyłki lub odbioru przesyłek. Współczesne usługi kurierskie imponują rozmachem i jakością – są to między innymi:

  • ekspresowe przesyłki, dostarczane w ciągu 24, 48 godzin lub o niestandardowych porach,
  • przesyłki monitorowane za pomocą aplikacji mobilnych (na przykład InPost Mobile),
  • przesyłki paczkomatowe,
  • szybkie nadania zwrotów przy minimum formalności,
  • usługi w zakresie korespondencji i załatwiania spraw urzędowych.

Obecnie praktycznie każda firma kurierska obsługuje też kompleksowo logistykę magazynów sklepów internetowych, oferując współpracę na zasadzie fulfillmentu. Jest to opcja, w której właściciele e-sklepów mają do dyspozycji zewnętrzne centra dystrybucyjne i nie muszą we własnym zakresie organizować transportu zamówionych towarów do klienta.

Przesyłki kurierskie dla firm i klientów indywidualnych

W ostatnich latach w Polsce nastąpił znaczny rozwój branży kurierskiej i usług, świadczonych dla klientów indywidualnych (detalicznych) oraz przedsiębiorstw. Dziś każdy szybko i sprawnie zamówi kuriera z poziomu aplikacji mobilnej lub za pośrednictwem komputera. Ponadto, w ramach jednej przesyłki można wysyłać kilka paczek, co ma niebagatelne znaczenie w e-commerce i polityce sklepów internetowych. Po pierwsze jest to rozwiązanie ekonomiczne, a do tego stawia się wtedy na ekologię.

Poziom zaawansowania i elastyczność logistyki dostaw sprawiają, że w Polsce można obecnie wysłać paczkę o dowolnych gabarytach w ekspresowym czasie. Konsumenci z sektora B2B i B2C mogą również liczyć na wsparcie techniczne i rzetelną pomoc firm kurierskich w sytuacjach kryzysowych, na przykład wówczas, gdy dostawa się opóźnia lub nastąpi awaria Paczkomatu.

Tanie przesyłki kurierskie krajowe i międzynarodowe

Jeszcze kilkanaście lat temu zamówienie kuriera i transport przesyłek za granicę lub ekspresowe dostawy paczek krajowych kosztowały krocie. Wysokie stawki usług kurierów skutecznie zniechęcały zamawiających, którzy szukali innych, alternatywnych rozwiązań. Obecnie na rynku usług kurierskich istnieje wiele konkurencyjnych podmiotów, co wpływa na ceny przesyłek kurierskich w kraju i poza nim. Nadawanie paczek na terenie kraju, Unii Europejskiej i dalszych zakątków globu stało się proste, ekonomiczne i przyjemne między innymi dzięki Paczkomatom InPost. Klienci nie muszą też podpisywać skomplikowanych umów, by móc zorganizować transport paczki do dowolnego punktu.

Paczkomaty do nadawania, odbierania i obsługi zwrotów przesyłek

Firmy kurierskie, jak na przykład InPost, zapewniają dynamiczną obsługę zwrotów towarów, zakupionych w sieci. Klienci indywidualni oraz biznesowi chętnie korzystają z ofert e-sklepów, ponieważ wiedzą, że mogą bez problemu odesłać produkt niezgodny z zamówieniem lub nieodpowiadający oczekiwaniom. Do nadawania, odbioru i realizacji zwrotów służą między innymi Paczkomaty, czyli specjalne szafy depozytowe, obsługiwane samoobsługowo i za pomocą aplikacji na smartfonie.

Usługa, jaką jest przesyłka paczkomatowa, umożliwia odbiór paczek 7 dni w tygodniu, 24 godziny na dobę. Paczkomaty są ogólnodostępne, do tego znajdują się w większości miejscowości w kraju (punkty odbioru pojawiły się również w innych państwach, takich jak: Wielka Brytania, Kanada, Austria czy Czechy), co znacznie przyspiesza tempo obiegu towarów i rozwój branży e-commerce.

Lodówkomaty: innowacyjna usługa dla biznesu i klientów prywatnych

W ciągu ostatnich kilku lat logistyka firm kurierskich osiąga wyżyny kreatywności, czego przykładem są Lodówkomaty InPost. Zastanawiasz się pewnie, co to takiego? Lodówkomat jest urządzeniem, które działa analogicznie jak Paczkomat, jednak różni się pod kilkoma względami:

  • wewnątrz sterylnych skrytek panuje kontrolowana atmosfera, czyli określona temperatura w przedziale od +16°C do -18°C,
  • skrytki mają zapewnioną stałą cyrkulację powietrza,
  • lodówkomat spełnia normy HACCP (jest to system bezpieczeństwa żywności, obowiązujący na całym świecie).

Dzięki Lodówkomatom dostarczanie takich produktów jak: warzywa, owoce, leki czy torty, nie stanowi już żadnego problemu! Kurier wkłada przesyłkę do skrytki, skąd odbiera ją adresat w dogodnym momencie.

Dlaczego ubezpieczenie przesyłki jest istotne?

Każda firma kurierska w ramach świadczonych usług zobowiązana jest zapewnić najwyższe standardy dostaw, bezpieczeństwo przesyłek i ochronę danych osobowych klientów. W cenie większości usług kurierskich zawarte jest ubezpieczenie podstawowe. Każdą przesyłkę można również ubezpieczyć dodatkowo, na wypadek uszkodzenia bądź kradzieży, jeśli nadawca wie, że wartość paczki przewyższa sumę standardowej polisy. Ceny ubezpieczeń dodatkowych są zróżnicowane, zależne od deklarowanej wartości przesyłek, a konsumenci mogą porównać w sieci oferty różnych przewoźników.

Szybkie płatności za przesyłkę

Branżę KEP w Polsce zrewolucjonizowała opcja szybkich płatności. Klienci płacą za dostarczenie przesyłki w ciągu kilku sekund, co znacznie przyspiesza realizację zamówień i organizację dostaw. Każda firma kurierska, aspirująca do miana konkurencyjnej, ma na swojej stronie internetowej (lub w aplikacji) różne metody finalizowania transakcji, dopasowane do potrzeb odbiorców – są to na przykład:

  • szybkie przelewy: Przelewy24, TPay czy BlueMedia,
  • kody BLIK,
  • płatność kartą kredytową lub kartą debetową.

Oczywiście klienci mogą również płacić za przesyłki przelewem tradycyjnym albo wybrać płatność za pobraniem. Elastyczność w kwestiach związanych z płatnościami sprawia, że nadawcy bardzo chętnie korzystają z usług kurierskich.

Całodobowy monitoring przesyłek z poziomu aplikacji

To naturalne, że klienci branży KEP chcą wiedzieć, gdzie aktualnie znajduje się zamówiona przez nich przesyłka i kiedy kurier dostarczy ją do Paczkomatu lub pod drzwi ich domu. Wychodząc naprzeciw potrzebom wymagających konsumentów, firmy oferują swoim klientom darmowy dostęp do aplikacji kontrolnych na urządzenia mobilne (smartfony, tablety). Aplikacje w stylu InPost Mobile służą zarówno do monitorowania, jak i odbioru paczki z Paczkomatu. Za pośrednictwem aplikacji klient może skontaktować się z firmą kurierską, skorzystać z pomocy technicznej albo przekierować paczkę do innego punktu odbioru.

Generatory etykiet i inne narzędzia, ułatwiające życie klientom

Działające na polskim rynku firmy, wyspecjalizowane w zakresie transportu przesyłek krajowych i międzynarodowych, mają w standardzie wiele praktycznych rozwiązań. Jednym z nich są e-usługi, takie jak:

  • generatory gotowych etykiet,
  • e-formularze zamówienia, zwrotu, reklamacji,
  • chaty live z konsultantem.

Wszystkie wymienione narzędzia skracają czas potrzebny na przygotowanie lub odesłanie paczki. Klient nie musi we własnym zakresie szukać w sieci żadnych wzorów etykiet czy formularzy – wszystkie niezbędne dokumenty powstają bowiem automatycznie, gotowe do druku. Czytelne, precyzyjne e-etykiety sprawiają też, że kurierzy bez problemu, ekspresowo mogą dostarczyć zamówiony towar pod wskazany adres.

Fulfillment dla e-biznesu

Największe na polskim rynku firmy kurierskie oferują dodatkowo usługę fulfillmentu podmiotom, prowadzącym sprzedaż w sieci. Czym jest fulfillment? To kompleksowa usługa outsourcingowa, która obejmuje magazynowanie oraz szybką wysyłkę towarów zamówionych w sklepie internetowym. Sprzedawcy nie muszą już więc osobiście przygotowywać paczki do klienta. W formule fulfillmentu za dostawę produktów odpowiada wyłącznie firma kurierska, mająca własne know-how, zaplecze logistyczne i kadrowe. Właściciele sklepów internetowych, którzy korzystają z takiej zewnętrznej obsługi, oszczędzają czas i pieniądze. Nie muszą bowiem zatrudniać i szkolić własnego personelu i organizować własnej przestrzeni magazynowej.