Ekologia e-commerce
Kategorie:

Postaw na ekologiczne rozwiązania w e-commerce

Avatar
Opublikowane przez Klaudiusz Raczynski

Bycie eko to nie tylko modny trend na pokaz, lecz coś znacznie więcej, o czym przekonują zarówno naukowcy, jak i liderzy branży e-commerce. Ilość odpadów i spalin, a także tempo eksploatacji nieodnawialnych surowców to czynniki, które nieuchronnie zbliżają świat do katastrofy ekologicznej. Co możesz zrobić, by chronić Ziemię? Jeśli jesteś właścicielem e-sklepu, poszukaj innowacyjnych rozwiązań, przyjaznych środowisku. Oto kilka gotowych pomysłów.

Ekologiczny e-commerce: co to znaczy?

Najbardziej konkurencyjne sklepy internetowe wyróżnia to, że stawiają one na coś więcej, niż zysk i promowanie produktu. Właściciele takich firm doskonale wiedzą, że wymagający, świadomi konsumenci, oczekują od nich innowacyjności oraz otwartości na nowe, ekologiczne rozwiązania. Jeśli więc chcesz wyróżnić się na tle konkurencji, musisz zaoferować klientom coś więcej, niż inni – na przykład: ekologiczne opakowania do wysyłki czy promocje marek, przyjaznych środowisku.

Ekologiczny e-commerce to ogół działań, stosowanych w handlu elektronicznym, ukierunkowanych na wielowymiarową ochronę przyrody i nieodnawialnych zasobów Ziemi. O jakich działaniach mowa? Większość e-sklepów, ukierunkowanych na ekologię, wdraża w swoich firmach proste, przyjazne środowisku pomysły, związane z wyborem opakowań, form transportu czy komunikacji z klientami. Ty również chcesz być eko? Sprawdź, co możesz zmienić w swojej firmie!

Ekologiczne pakowanie paczek

Jak i w co pakujesz towary, zamówione przez Twoich klientów? Są to jedne z najważniejszych pytań, które powinien sobie zadać każdy właściciel e-sklepu, chcący podjąć działania, mające na celu ochronę środowiska. Obecnie standardem w e-commerce jest ekologiczne pakowanie paczek w biodegradowalne kartony, pochodzące z recyklingu. Są to sztywne, solidne opakowania, powstałe w wyniku obróbki zużytych mas papieru. Do pakowania przesyłek sprawdzają się zarówno kartony, jak i tekturowe boxy, pudełeczka, saszetki, skrzynki lub torebki. W procesie przygotowywania paczek bardzo ważne jest też ograniczenie do minimum plastiku i PCV, taśm klejących i folii typu stretch, gdyż zanieczyszczają glebę. Wybór ekologicznych opakowań jest obecnie naprawdę duży a co najważniejsze są one tanie, więc nic nie stoi na przeszkodzie, by wprowadzić je dla Twoich klientów.

Pakowanie małych produktów: eko tricki dla każdego

Kolejną, istotną sprawą, obok której żaden logistyk e-sklepu nie powinien przejść obojętnie, jest pakowanie produktów. Jak pakować małe paczki? Wiele sklepów internetowych popełnia poważny błąd, zużywając nadmierne ilości materiałów. Niewielkie przedmioty trafiają często do kartonów kilkukrotnie przewyższających ich gabaryty! Co możesz zrobić, by zaoszczędzić papier i energię, potrzebną do jego produkcji? Oto garść praktycznych, ekologicznych tricków, które warto wdrożyć w firmie:

  • Produkt jest mały i nie wymaga specjalnych zabezpieczeń? Zamiast kartonów używaj papierowych kopert!
  • Zamawiaj na zapas większe ilości kartonów, dopasowanych do specyfiki Twojego asortymentu – sprzedajesz dużo produktów o małych gabarytach? Zatroszcz się o to, by zawsze mieć w magazynie małe opakowania.
  • Jeśli produkt jest już fabrycznie zapakowany w sztywne, kartonowe pudełko, nie stosuj dodatkowych opakowań – owiń pudełko ekologiczną folią.

Jak widzisz, rutynowa czynność, jaką jest pakowanie małych produktów, stanowi doskonałą okazję do tego, aby chronić środowisko naturalne. Przyjrzyj się więc metodom pakowania zakupów w Twoim e-sklepie i wprowadź niezbędne zmiany!

Ekologiczne wypełniacze z recyklingu

Jeszcze kilka lat temu powszechną praktyką w e-sklepach było upychanie do paczek folii bąbelkowych, rękawów powietrznych, styropianu, a nawet worków na śmieci czy reklamówek! Takie sztuczne wypełnienia nie są biodegradowalne, co oznacza, że rozkładają się w glebie co najmniej kilkaset lat, zatruwając środowisko naturalne. Co możesz wybrać zamiast syntetycznych wypełniaczy, które nie mają nic wspólnego z ekologią? Małe i duże paczki z powodzeniem wypełnisz, stosując:

  • wypełniacze papierowe (papier w arkuszach, ścinki papierowe, tektury),
  • skropak (to wypełnienie produkowane z włókien polimerowych z odzysku, przypominające kształtem walce lub kopytka),
  • wełnę drzewną.

Wymienione wyżej, eko wypełniacze są tanie i dostępne zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i online. Wybierając tego typu rozwiązanie, przyczyniasz się do zmniejszenia ilości odpadów i uświadamiasz konsumentów, jak kształtować pozytywne nawyki, związane z ochroną środowiska.

Ekologiczne formy transportu towarów w e-commerce

Ludzie na całym świecie każdego dnia zamawiają miliony paczek. Produkty kupione w sieci muszą przebyć długą drogę z magazynu do domów klientów. Jaki związek ma transport paczek z ekologią? Firmy kurierskie, kontenerowce i samoloty transportowe generują ogromne ilości spalin i innych zanieczyszczeń, które trafiają do powietrza oraz wód. Warto więc podejmować działania, mające na celu ograniczenie kursów do niezbędnego minimum. Jak to zrobić? Rynek e-commerce stale się rozwija, a wraz z nim nowe sposoby optymalizacji transportu paczek. Chodzi między innymi o takie rozwiązania, jak:

  • opcja zbiorczych wysyłek (kurierzy odbierają hurtowe ilości paczek o ustalonej godzinie, zamiast krążyć kilkukrotnie między firmą a Paczkomatem czy domem klienta),
  • przesyłki rowerowe (dostępne głównie w dużych miastach),
  • zbiorcza dostawa paczek do Paczkomatów (dzięki temu kurierzy nie muszą jeździć pod drzwi każdego klienta, co pozwala zmniejszyć ilość spalin).

Zwykły e-mail też może być eko!

Chcesz, by Twoja marka była jeszcze bardziej eko? W wiadomościach elektronicznych, które wysyłasz swoim klientom każdego dnia, umieść krótki komunikat w stylu: nie drukuj tego e-maila, jeśli nie musisz. Zachęcaj klientów, by porozumiewali się z Tobą za pośrednictwem chatów, e-maili, SMS-ów lub telefonicznie zamiast pisać tradycyjne listy. Na święta wysyłaj kontrahentom stylowe e-kartki (zapomnij o kupowaniu okazjonalnych kartek papierowych, a jeśli już musisz je wysłać – sięgaj po papeterię ekologiczną).

Wiadomości w postaci e-maili są tanie i bardzo ekologiczne. Dzięki nim ani Ty, ani Twój klient, nie musicie marnować papieru oraz pieniędzy na kopertę czy znaczki pocztowe. Zamiast tkwić w korkach, w drodze na pocztę, możecie za pomocą kilku kliknięć porozumieć się i załatwić formalności bez wychodzenia z domu i biura.

E-faktury i formularze elektroniczne zamiast papierowych dokumentów

Współczesny e-commerce nie mógłby efektywnie funkcjonować bez elektronicznych formularzy i dokumentów. Dzięki temu prostemu, ekologicznemu rozwiązaniu klient może:

  • zgłosić reklamację za pośrednictwem e-formularza,
  • po dokonaniu płatności otrzymać e-fakturę,
  • podczas robienia zakupów zadać pytania za pośrednictwem e-formularza,
  • ocenić jakość usług Twojego sklepu i wystawić Ci e-referencje.

E-dokumenty mają obecnie taką samą wartość, jak dokumenty papierowe, jednak ilość surowców i energii, potrzebnej go ich generowania, jest nieporównywalnie mniejsza! Jeśli więc chcesz chronić planetę i jej zasoby, wybieraj pisma, rachunki i formularze elektroniczne, które każdy współczesny konsument jest w stanie szybko odebrać za pośrednictwem komputera lub smartfona.

Sposób magazynowania towarów przyjazny środowisku

Proekologiczny biznes wyróżnia to, że jego właściciele kreatywnie i wielowątkowo podchodzą do kwestii związanych z ochroną środowiska. Jesteś eko wówczas, gdy zwracasz uwagę na to, w co pakujesz swoje produkty, a także wtedy, kiedy kontrolujesz sposób i jakość magazynowania towarów, które sprzedajesz w sieci.

Stale się rozwijasz i zdobywasz nowych klientów, a Twój magazyn pęka w szwach? Zamiast inwestować w budowę lub wynajem kosztownego lokalu, możesz skorzystać z formuły fulfillmentu lub dropshippingu. To rozwiązania dla e-commerce, w których korzystasz z zewnętrznych powierzchni magazynowych, co skraca czas wysyłki. Paczka trafia od producenta bezpośrednio do magazynu, skąd łatwiej wysłać ją do domu klienta w momencie złożenia zamówienia. Im mniej podmiotów pośredniczy w obiegu przesyłki z e-sklepu, tym niższe koszty transportu i ilość zanieczyszczeń! W ramach usługi outsourcingowej możesz też zlecić zastosowanie ekologicznych opakowań i wypełniaczy.

Zapomnij o plastikowych gadżetach – klienci mają ich dość

Lubisz obdarowywać swoich klientów gratisami? To z pewnością bardzo miły gest, na który konsumenci reagują entuzjastycznie. Niewielkie gadżety i upominki, dołączone do opakowań z zamówionymi produktami, są świetnym sposobem, by wyrazić ekologiczną pasję i Twoje wartości.

Klienci sklepów online zwracają uwagę na detale, dlatego też wybierz praktyczne, stylowe gadżety, wykonane z materiałów pochodzących z recyklingu. Mogą to być na przykład: akcesoria piśmiennicze z drewna lub makulatury, notesy, eko-pendrive, podkładki pod kubki i wiele innych, kreatywnych przedmiotów, powstałych z surowców wtórnych. Zrezygnuj z gadżetów plastikowych, które często niszczą się już w opakowaniu! Takie proste, ekologiczne działanie jest bardzo ważne – dzięki niemu skutecznie ograniczasz bowiem powstawanie tysięcy ton śmieci.