W Polsce, podobnie jak w wielu innych krajach, w których są śnieżne zimy, dwa razy w roku opony stają się niezwykle popularnym do zakupu produktem – na wiosnę, kiedy wszyscy wymieniają opony zimowe na letnie, i jesienią, kiedy wymieniają opony letnie z powrotem na zimowe. Jest to też naturalny moment żeby kupić nowe opony, a że najlepsze ceny są z reguły w Internecie, to całe mnóstwo opon jest wtedy wysyłanych kurierem. Sprawa jest stosunkowo prosta, kiedy kupujemy opony w profesjonalnym serwisie on-line, który będzie miał na przykład listę zaprzyjaźnionych warsztatów, do których mogą wysłać opony (bo generalnie najlepiej wysłać opony do warsztatu, który będzie je zakładał).
Czy można wysłać opony kurierem?
Trudniej jest, jeżeli to my sprzedajemy te opony. Już na pierwszy rzut oka wysyłka opon nie jest prostą sprawą. Opona to jednak spora rzecz, która nie zmieści się do Paczkomatu. Do tego niby ma elegancki geometryczny kształt, ale dla firmy kurierskiej okrągłe paczki to kłopot. A przecież wysłać opon trzeba z reguły aż cztery. Taka kolumna z opon jest nie dość, że nieforemna, to jeszcze ciężka. Z kolei opony pakowane pojedynczo, to dużo paczek. To czym wysłać opony do odbiorcy? Z czyich usług skorzystać? Wysyłanie opon kurierem jest jak najbardziej możliwe. Niektórzy dostawy usług kurierskich wymieniają je nawet w cenniku jako typ przesyłki. A czy taka metoda transportu jest opłacalna i czy ma w ogóle sens? Odpowiedź jest prosta: czasem tak, a czasem nie. Zależy jaki to kurier i jak przygotowano oponę do transportu.
Transport opon pojedynczo bez opakowania
Jak nadać opony kurierem? Najłatwiej spakować opony do wysyłki kurierskiej nie pakując ich wcale. Tak, transport opon bez opakowania jest możliwy. Wiele firm kurierskich zaleca wręcz, żeby po prostu owinąć każdą z opon w jednym miejscu taśmą (powstanie taka opaska) i przykleić do niej list przewozowy. Opony przygotowane do wysyłki w ten sposób są łatwe do przenoszenia i, jak się wydaje, łatwe do transportu. Takie przygotowanie opon do wysyłki to chyba najprostszy sposób żeby wysłać opony kurierem, ale niekoniecznie najtańszy, ponieważ większość firm kurierskich potraktuje opony pakowane pojedynczo jako przesyłkę niestandardową, ze względu na ich kształt, a to oznacza wyższe koszty przesyłki.
Opony w sortowalnych opakowaniach
Automatyczne linie sortujące świetnie radzą sobie z prostokątnymi pudłami… i tylko z nimi. Tak więc jednym ze sposobów na wysłanie opon kurierem jest zapakowanie ich w kartonowe pudło. Przy czym musi to być pudło – owinięcie opony pasem kartonu jest konkretnie określane jako niedozwolone w zasadach wielu firm kurierskich. Tym samym zamienią się w paczki nadające się do automatycznego sortowania, których wysyłka jest najtańsza. Oczywiście całkowity rozmiar i waga tej paczki również muszą mieścić się w określonych granicach określonych w cenniku firmy kurierskiej.
Wysyłka opon kurierem – ważymy i mierzymy
Cenniki i zasady mogą się znacznie różnić w różnych firmach kurierskich, ale maksymalna waga paczki kurierskiej to zwykle około trzydziestu kilogramów. Opony trzynasto- i czternastocalowe bez felgi ważą zazwyczaj mniej niż siedem kilogramów, więc teoretycznie można by zapakować wszystkie cztery opony do jednej paczki nie przekraczając limitu trzydziestu kilogramów. Ale jednocześnie taki karton z czterema oponami może nie zmieścić się w maksymalnych rozmiarach paczki kurierskiej. Opony czternastocalowe mają nieco ponad trzydzieści pięć centymetrów średnicy i około osiemnastu centymetrów szerokości, więc karton zawierający cztery takie opony będzie miał ponad siedemdziesiąt centymetrów wysokości. To może być za dużo, więc lepiej zapakować opony po dwie.
Wysyłka opon kurierem – waga wolumetryczna
Trzeba również pamiętać o tak zwanej wadze gabarytowej. Nie jest ona rzeczywistą wagą paczki, ale jej objętością przeliczoną na kilogramy. Wagę gabarytową paczki, zwaną też objętościową lub wolumetryczną, oblicza się mnożąc jej wymiary w centymetrach, a następnie dzieląc uzyskaną objętość przez współczynnik, który może wynosić od 5000 do 10000 (najczęściej 6000), w zależności od firmy. Jeżeli uzyskana w ten sposób waga gabarytowa przesyłki jest większa od jej wagi rzeczywistej, to zapłacimy za transport według większej wartości. Ponieważ opony to głównie powietrze, to zapakowane mogą, zależnie od cennika kuriera, mieć wagę wolumetryczną wyższą od rzeczywistej. To kolejna sytuacja, w której może się okazać, że taniej będzie zapakować opony po dwie.
Wysyłka opon kurierem na zasadach specjalnych
Niektóre z firm kurierskich mają w cenniku opony jako osobną kategorię paczki z określoną ceną wysyłki opon, pod warunkiem zachowania określonych zasad pakowania. Szczegóły mogą się różnić zależnie od firmy, więc posłużymy się tu przykładem. Spośród najpopularniejszych firm kurierskich w Polsce specjalną opcję na wysyłkę opon oferuje InPost Kurier. Oferta dotyczy opon o rozmiarze do piętnastu cali, pakowanych po dwie. Opony powinny być położone jedna na drugiej i owinięte folią typu stretch. Taka paczka złożona z dwóch opon traktowana jest jako szczególny typ przesyłki i ma określoną w cenniku cenę transportu. Większe opony muszą być pakowane pojedynczo i traktowane są jako przesyłka niestandardowa.
Sposób przygotowania opon do wysyłki
Żeby wysłać opony kurierem, trzeba je przygotować do transportu. Najlepiej sprawdzić jakie są zalecenia kuriera, z którego usług zamierzamy korzystać. Na przykład, wspomniany powyżej InPost zaleca pakowanie opon po dwie, ułożone jedna na drugiej i zafoliowane. Z kolei inne popularne firmy zalecają wprost owinięcie opony taśmą w jednym miejscu, tak aby powstała opaska, do której przymocowany jest list przewozowy. Są też pewne sposoby przygotowania opon do transportu, które kurierzy wprost odradzają. Jednym z nich jest, na przykład, owinięcie zapakowanej pojedynczo opony pasem kartonu i zabezpieczenie taśmą. Taki karton łatwo może rozerwać się podczas przenoszenia. Innym często wymienianym błędnym sposobem przygotowania opony do transportu jest zakrycie otworu w pakowanej pojedynczo oponie okrągłym kawałkiem kartonu i owinięcie całości taśmą. Takie rozwiązanie nie przynosi żadnej korzyści, a transport będzie utrudniony, bo kurier nie ma jak wygodnie podnieść opony. Pakując oponę lub opony do kartonu, trzeba przede wszystkim zwrócić uwagę na to czy karton jest wystarczająco wytrzymały żeby utrzymać zawartość. Dobrze jest zapakowane pudło opon zabezpieczyć dodatkową taśmą. Najlepiej, żeby karton był idealnie dopasowany do opon rozmiarem, żeby nie trzeba było wypełniać w nim pustych przestrzeni. Transport opon to skomplikowana sprawa, ale korzystając z powyższych porad powinieneś być w stanie wysłać opony kurierem bez większego problemu i za rozsądną cenę.