Zakupy online
Kategorie:

Dlaczego sklepy internetowe powinny dbać o odpowiednie zapakowanie zamówień?

Avatar
Opublikowane przez Klaudiusz Raczynski

Wprawdzie nowoczesne firmy logistyczne obchodzą się z przesyłkami z należytą ostrożnością, mimo że przesyłek jest dużo, a czasu mało. Zresztą, niezależnie od starań kuriera, ostatecznie za bezpieczne dostarczenie przesyłki w e-commerce odpowiada nadawca. Zakup produktów w e-commerce to złożony proces (przynajmniej z punktu widzenia sprzedawcy), wymagający wielu zabiegów zmierzających do skłonienia klientów do złożenia zamówienia w danym sklepie internetowym. Ostatnie czego chce sklep internetowy, to uszkodzenie produktów na ostatnim etapie realizacji zamówienia, które prowadzi do reklamacji i generowania niepotrzebnych dodatkowych kosztów. Pamiętajmy, że klient może bez problemu zwrócić zakupiony w sklepie internetowym produkt w ciągu 14 dni od daty zakupów i niechybnie skorzysta z tej możliwości, jeśli dostanie uszkodzoną paczkę. Uszkodzenie produktów w transporcie odbija się też na opinii sklepu, nawet jeśli zawiniła nie jego obsługa ale kurier czy poczta. Klient będzie miał poczucie (choćby i irracjonalne), że to sklep zawiódł, zwłaszcza jeżeli jakość opakowania przesyłki wyda mu się niewystarczająca. Może to zniechęcić klienta do dokonania kolejnych zakupów online w tej samej firmie.

Bezpieczeństwo przesyłek to jednak nie wszystko. Na opinię firmy w oczach klienta wpłynie też sam wygląd opakowania. Mówi się czasem, że sklep internetowy sprzedaje nie towary, ale doświadczenia i choć jest to może lekka przesada, to doznania klienta podczas składania i realizacji zamówień mogą wpłynąć na to czy klienci będą sklep odwiedzać regularnie czy poprzestaną na jednorazowym zakupie. Profesjonalne konfekcjonowanie przesyłek jest dla sklepów internetowych sposobem na zbudowanie marki, szczególnie że w e-commerce nie można pokazać klientom pięknej wystawy czy uprzejmej obsługi. Pakowanie towaru do eleganckich, wysokiej jakości paczek może spełniać tą samą rolę w oczach klientów, co piękny salon sprzedaży i firmowe uniformy: tworzyć wrażenie wysokiej jakości i umacniać obraz marki w umyśle klienta. To jak zapakować paczkę do wysłania żeby było elegancko i bezpiecznie?

Eleganckie pakowanie zamówień w sklepie internetowym

Pakowanie zamówień w sklepie online powinno się odbywać z należytą starannością. Jeżeli wysyłane są ubrania, lub inne miękkie przedmioty, to powinny być odpowiednio poskładane. Najlepiej włożyć produkty do dedykowanych opakowań opatrzonych logo firmy, które utrwala się dzięki temu w pamięci klientów. Jeżeli produkt mieści się zgrabnie w pudełku, to widać, że nie zapakowano go w byle co, a zwiększa to też bezpieczeństwo paczki. Ubrania czy przedmioty delikatne są zwykle pakowane w dodatkową warstwę papieru. Dobrze żeby firmowe opakowania były utrzymane w firmowych barwach. Współcześnie w dobrym tonie jest też stosowanie biodegradowalnych i pochodzących z recyclingu opakowań. Są one faktycznie lepsze dla środowiska, a sugerują przy tym klientom, że mają do czynienia z etyczną firmą.

Wybór kartonu

Ze względów ekologicznych najlepiej byłoby wykorzystać używane kartony, ale mogą one mieć słabe punkty lub niewidoczne uszkodzenia, które mogą prowadzić do łatwiejszego rozdarcia lub zapadnięcia się paczki. Najlepiej więc dokładnie ocenić stan używanego kartonu i nie wykorzystywać go do pakowania towaru podatnego na uszkodzenia. Warto pamiętać, że tektura, z której zrobione są pudełka na buty itp., jest mniej wytrzymała niż tektura falista, z której robione są duże kartony wysyłkowe. Pudło powinno być na tyle duże, żeby pomieścić towary bez potrzeby ich zginania lub rozrywania pudła. Jeżeli jednak jest zbyt duże, to będzie w nim niepotrzebnie puste miejsce, w którym może poruszać się towar i które ułatwia zgniecenie kartonu. Nie wspominając już o tym, że wożenie powietrza jest nieopłacalne i szkodliwe dla środowiska (bo w samochodzie kurierskim mieści się przez to mniej paczek). Opakowania idealnie dopasowane do zawartości nie tylko są bezpieczniejsze, ale robią też pozytywne wrażenie na klientach.

Jak zapakować zamówienie ze sklepu internetowego?

Oto garść wskazówek dla pracowników magazynu pakujących zamówienia. Cięższe przedmioty należy, w miarę możliwości, umieszczać na dnie kartonu, tak aby nie zgniotły innych towarów. Podczas pakowania wielu przedmiotów do jednego kartonu należy każdy z nich zapakować lub owinąć osobno albo rozdzielić dodatkowymi warstwami papieru lub kartonu. Przedmioty lekkie albo delikatne nie powinny leżeć obok tych cięższych, które mogą przesuwać się na boki podczas transportu. Używając folii bąbelkowej albo innej wyściółki warto umieścić jedną warstwę na dnie pakunku, jako podstawową amortyzację. Należy owinąć poszczególne przedmioty jeśli mają wystające elementy albo części, które mogą złamać się przy nagłym ruchu paczki. Aby zawartość nie podskakiwała podczas transportu można dodać warstwę wyściółki na wierzchu.

A jaką wyściółkę wybrać? Papier, gąbkę, folię bąbelkową, czy coś jeszcze innego? Każda z nich ma swoje zalety, jak i wady. Folia, na przykład, jest dostępna w rozmaitych wymiarach i nadaje się dobrze do owijania pojedynczych przedmiotów w większych pakunkach, ale nie jest zbyt ekologiczna. Warto więc wybrać przynajmniej folię pochodzącą i nadającą się do recyklingu, jak również starać się wykorzystywać ją ponownie (do czego nieźle się nadaje). Podobne do niej funkcje może pełnić gąbka, która szczególnie dobrze nadaje się na wyściółkę pod przedmioty. Alternatywnie można użyć wkładek kartonowych lub innej ekologicznej opcji. Luźne wypełniacze nadają się do wysyłki przedmiotów o nieregularnych kształtach, ale nie trzymają dobrze towarów w miejscu. Styropianowe są chyba najbardziej szkodliwą dla środowiska opcją, ale są też dostępne wersje biodegradowalne, takie jak ryżowe chrupki. Często lepiej sprawdzi się w takich sytuacjach gnieciony papier makulaturowy, którym też da się wypełnić przestrzenie o różnych kształtach, ale który nie przesuwa się tak łatwo w transporcie.

Proces pakowania kończy się zaklejeniem pudła. Dobrze, żeby taśma zaklejająca górę i dół opakowania sięgała też na boki kartonu, dzięki czemu paczka nie pęknie jeśli zostanie przechylona lub gwałtownie podniesiona. Należy używać do tego mocnej taśmy opakowaniowej. Pakowanie zamówień internetowych to niekoniecznie skomplikowany proces, ale warto go przemyśleć, tak aby przesyłki nie spotkało nic złego podczas wysyłki i żeby klienci otwierając zamówienie mieli poczucie, że mają do czynienia z profesjonalną firmą, która dba o jakość usługi.